woensdag 21 september 2022

Tuin half september

 

Langzaam maar zeker schuift de herfst dichterbij. Ook in de tuin.

We hebben eindelijk het vierkant uitgezet in de tuin. Nou ja, ook maar gelijk aan het graven dan. Overdag is het nog lekker weer, meestal dan, dus maar doorgaan zo lang het kan. Binnen zitten kan nog genoeg straks.


Het balkonhek had ik nog beloofd te laten zien. Weer keurig zwart... nou ja, eigenlijk moet hij nog een laagje, maar dat doen we als de rest geschilderd is aan die kant.

Terug naar de tuin.



Kardinaalsmuts






Het eerste appeltje uit eigen tuin (elstar), zo lekker...


En weer verder graven...


Donderdag hadden we een hagelbui.



En weer verder in de tuin. Leuk als nieuwe planten gaan bloeien en gelijk ook al insecten aantrekken.



Soms ben je even afgeleid door het licht dat zo mooi door de linde valt...


En dan weer verder graven, met hondje erbij aan de lange lijn.



Ook hier in de beek is het water laag, al wisselt het sterk omdat er verschillende kleinere waterkracht centrales zijn bij de diverse fabrieken langs de beek.


Ja, en waar komen al die paddenstoelen nu ineens vandaan?


Zover ben ik nu ik dit zit te schrijven. Momenteel ligt de temperatuur onder het vriespunt. Dus ik wacht nog heel even voor ik weer verder ga. Ik hoop het hele vierkant af te krijgen voor de winter. Wat je niet ziet, is dat ik ook nog wat bloembollen kocht en gelijk met het planten van de vaste planten in de grond werkte. Mijn strategie om te zorgen dat er het hele jaar wat te genieten valt. De rododendron lijkt niet zo blij met m'n gegraaf, hij wortelt vrij oppervlakkig, dus ik kom 'm nog wel eens tegen... Een extra reden om het dit seizoen af te maken, waarschijnlijk zal hij komend voorjaar niet zo mooi zijn, maar hopelijk heeft hij zich dan hersteld en is hij het jaar daarop weer mooi.



Genieten van de bloemen die er nog zijn.



En de herfstkleuren


In de moestuin was na de winter een van de raapstelen overgebleven. Ik heb 'm laten staan en het werd een prachtige plant met een hoge bloem (gewoon wit). Intussen heb ik de zaadjes geoogst... genoeg raapstelen zaadjes voor het volgende seizoen!


En nog even de roosjes, gewoon omdat ze zo mooi zijn.

1 opmerking:

  1. Dat was weer een heerlijk tuinbericht om te lezen en te bekijken. Mooi dat vierkant! En wat heb je nog veel kleur in de tuin, al zijn ze al wat gedempter...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!