Dinsdag was ik met een paar kennissen uit de gemeente naar Eva Spångbergs Björkelund. Dat ligt aan de weg het voorbij Vrigstad richting Växjö, ongeveer anderhalf uur rijden hier vandaan. Daar had de in 2011 overleden houtsnijwerk kunstenares haar atelier, daar woonde ze, en daar ontving ze groepen. Zelf wilde ze geen kunstenares genoemd worden, ze noemde zich liever 'verkondiger in hout'.
Ik hoorde pas over haar in november, toen ik op cursus was in Växjö. En dat terwijl haar kunst in meer dan 500 kerken aanwezig is, ook in het buitenland en hier in domkerken zoals Uppsala en Växjö. Ze werd uitgeroepen tot de belangrijkste vrouw van de 20e eeuw binnen de Zweedse kerk.
Binnen mochten we helaas geen foto's maken, maar buiten wel. Binnen kregen een film te zien waarin Eva zelf aan het woord is, en vertelt over haar leven, haar kunst en haar geloof.
De tuin gaat nog weer opgeknapt worden. Maar toch leuk om even een indruk te krijgen.
Links op de foto hieronder zie het model van de tempel zoals die in Jeruzalem was. Meer laat ik er nu niet van zien, misschien later als alles weer mooi in orde is.
Uiteraard zijn we dan ook even bij het kerkje van Gamla Hjälmseryd wezen kijken. Die is opgebouwd zoals die er in 1200 uitzag.
Eva Spångberg heeft meegewerkt aan de restauratie, en uiteraard is hier ook haar werk te zien, zoals het triomf kruis, wat je al zag op de eerste foto.
Ook deze maakte ze, en wel van perenhout, met veel afbeeldingen erin.
Ze kreeg een half rot stuk hout om iets van de maken en dat werd deze kandelaar. Het rotte vervangen door goud...net als vergeving...
Onder lagen zwarte verf kwamen deze evangelisten tevoorschijn, met als wij mensen ons verbergen, maar pas kunnen doen waar we voor bedoeld zijn als we tevoorschijn komen zoals we zijn...
Al met al een heel inspirerend uitje! Ik merk dat ik nu een aantal keren geschreven heb over Eva Spångberg, dus ik heb er een label voor aangemaakt mocht je de eerdere berichten hierover ook willen lezen, of haar kunst bekijken die ik eerder fotografeerde.
De kerk is altijd open, Eva Spångbergs Björkelund is open op afspraak.
Er schijnen ook in Nederland een aantal van haar kunstwerken te zijn. Weet je waar, schrijf me dan een reactie/email.