zaterdag 27 juni 2026

Eva Spångberg


Dinsdag was ik met een paar kennissen uit de gemeente naar Eva Spångbergs Björkelund. Dat ligt aan de weg het voorbij Vrigstad richting Växjö, ongeveer anderhalf uur rijden hier vandaan. Daar had de in 2011 overleden houtsnijwerk kunstenares haar atelier, daar woonde ze, en daar ontving ze groepen. Zelf wilde ze geen kunstenares genoemd worden, ze noemde zich liever 'verkondiger in hout'. 

Ik hoorde pas over haar in november, toen ik op cursus was in Växjö. En dat terwijl haar kunst in meer dan 500 kerken aanwezig is, ook in het buitenland en hier in domkerken zoals Uppsala en Växjö. Ze werd uitgeroepen tot de belangrijkste vrouw van de 20e eeuw binnen de Zweedse kerk.


Binnen mochten we helaas geen foto's maken, maar buiten wel. Binnen kregen een film te zien waarin Eva zelf aan het woord is, en vertelt over haar leven,  haar kunst en haar geloof.



De tuin gaat nog weer opgeknapt worden. Maar toch leuk om even een indruk te krijgen.



Links op de foto hieronder zie het model van de tempel zoals die in Jeruzalem was. Meer laat ik er nu niet van zien, misschien later als alles weer mooi in orde is.


Uiteraard zijn we dan ook even bij het kerkje van Gamla Hjälmseryd wezen kijken. Die is opgebouwd zoals die er in 1200 uitzag. 


Eva Spångberg heeft meegewerkt aan de restauratie, en uiteraard is hier ook haar werk te zien, zoals het triomf kruis, wat je al zag op de eerste foto.



Ook deze maakte ze, en wel van perenhout, met veel afbeeldingen erin. 


Ze kreeg een half rot stuk hout om iets van de maken en dat werd deze kandelaar. Het rotte vervangen door goud...net als vergeving...


Onder lagen zwarte verf kwamen deze evangelisten tevoorschijn, met als wij mensen ons verbergen, maar pas kunnen doen waar we voor bedoeld zijn als we tevoorschijn komen zoals we zijn...






Al met al een heel inspirerend uitje! Ik merk dat ik nu een aantal keren geschreven heb over Eva Spångberg, dus ik heb er een label voor aangemaakt mocht je de eerdere berichten hierover ook willen lezen, of haar kunst bekijken die ik eerder fotografeerde.

De kerk is altijd open, Eva Spångbergs Björkelund is open op afspraak. 

Er schijnen ook in Nederland een aantal van haar kunstwerken te zijn. Weet je waar, schrijf me dan een reactie/email. 

vrijdag 26 juni 2026

Tasje


 Het handwerken stond tijdens het studeren op een laag pitje. Soms knipte ik wat projecten tegelijk en met een paar steekjes af en toe komt het uiteindelijk ook wel klaar. Zo ook dit tasje. Ook hier, net als bij die van eerder deze week, skarvsöm van vilt en katoen. Ook hier het hengsel gepunnikt.

woensdag 24 juni 2026

Miniatuur update


Op de een of andere manier werkt het fijn om dit buiten te doen. We hebben een half open aanbouw die we op z'n Zweeds 'altan' noemen, en waar we nu dagelijks eten en verblijven. En daar zit ik ook graag te prutsen. Nu heb ik alle miniatuur spullen naar buiten verhuisd, en ben eindelijk weer met dit project bezig geweest.


Deze bloemen waren verdwenen na de sloopactie van de katten. Gelukkig zat er nog extra papier in om ze toch te kunnen maken.


Hier kregen ze een plekje, met de bloemen die ik laatst maakte.


Wat overbleven planten uit eerdere miniatuur pakketten, een kraal en wat oude, niet meer zo vormbare klei...en er zijn weer twee planten bij.


Handwerkspulletjes waren er ook nog niet genoeg, dus hier wat quilt stofjes en een naaimandje.

Nog wat decoratie op de zijkant. Nu is het bijna klaar...

dinsdag 23 juni 2026

Tasje

Ik wilde uitproberen of je ook skarvsöm kunt naaien met katoen. Dus ik experimenteerde met wat restjes stof met een vilten randje ertussen. Dat gaat dus ook, maar het maakt prettiger met vilt/vadmal, vind ik.

Het hengsel is gepunnikt en ik voegde wat gehaakte bloemetjes toe. Ik had borduurgaren klaar gelegd voor erbij, maar ik besloot te haken. Dat gaat ook prima met borduurgaren.



 

maandag 22 juni 2026

Midzomer weekend


 Vrijdag was het stralend zomerweer en we waren vrij vanwege Midzomer.

We waren onderweg. Die bocht in de E6 langs het Vättern meer blijft mooi...

Wilde bloemen bij een parkeerplaats... Deze keer was dochter de fotograaf...








In de avond nog even afkoelen bij een meer...






Op zaterdag, Midzomer dag, was het al snel duidelijk dat er buien onderweg waren...


... Dus snel een rondje tuin...








Wat een feest als de pioenen open gaan. Op tijd weer binnen voor de regen.


Raar weer, met onweersbuien vanaf een uur of 10 en een paar uur later met 27 graden erg warm.


Een rondje cabrio rijden om af te koelen...










Wordt het donker hier? Nou ja, de zon gaat onder om 22.09 dus dat verschilt niet eens zoveel met jullie in Nederland, maar ze komt om 4.10 al weer op. Deze foto's maakte ik vanaf het balkon om 23.30. Licht genoeg om alles in de tuin de kunnen onderscheiden.



Mooi hoe witte bloemen oplichten in het donker.


Zondag was het aangenaam zomerweer.











Voor deze week is zomerweer voorspeld, met temperaturen die van 22 graden oplopen naar 25 of meer.