zondag 16 december 2018

3e advent


Belofte maakt schuld, ik had nog beloofd jullie te laten zien hoe we het versierd hebben voor Kerst. Zelf gezaagde boom, dat heeft ook wel wat. En een boompje met lichtjes buiten.


Een adventsstuk met 4 kaarsen, voor elke zondag een (weet je gelijk wanneer de foto is gemaakt ;-) )


De schoorsteenmantel van de kachel die we niet gebruiken. De tomte links is gekocht, de rest is zelf gemaakt en kwam al eerder voorbij op dit blog.


En nog wat wolvogeltjes gemaakt. Het idee vond ik ook weer op Pinterest, maar komt van de website van Järbo Garn, was leuk om samen met dochter te maken. Ik had alleen geen amandel om als snaveltje te gebruiken, dus ik heb maar een stukje vilt geknipt.




In Nederland zag je de adventstrappetjes alleen in de jaren 1980 of zo, maar hier in Zweden horen de ljusstake er helemaal bij. Het valt niet mee een huis te vinden waar er niet een staat. Zelfs hier in het vakantiehuis waar we tijdelijk wonen, lag er een. Ik kon het niet laten om er zelf ook een aan te schaffen. Was moeilijk kiezen, maar deze is het geworden.


Nog meer tradities, de julebock en het maken van een pepperkakshus. (Voor de Vlaamse volgers, kaka betekent hier koek en niet dat andere van dezelfde kleur...) Gewoon een kant-en-klaar pakketje, moest alleen suiker smelten om de stukken huis aan elkaar te plakken, en de glazuur komt ook gewoon uit een tubetje. Best aardig om eens te doen, vooral omdat dochter er zo'n plezier in had het te versieren met snoepjes (zonder er iets van te eten, ze houdt helemaal niet zo van snoep ha ha). Maar nee, ik houd met maar bij handwerken...


Nog een laatste plaatje van het raam met de druppels van glas aan een sparretak. Die hebben de eerste verhuizing overleefd. We leven nu toe naar de volgende in januari... Vanavond eerst maar eens naar een soort van kerstzangdienst in de toekomstige woonplaats.


6 opmerkingen:

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!