vrijdag 14 januari 2011

Arsenic & Old Lace Afghan


Op m'n clubje plaatste iemand een link naar een KAL (Knit A Long, een samen-brei project, waarbij om de zoveel tijd een deel van het patroon verschijnt). Even gekeken, later nog eens gekeken.... hmm... toch wel leuk... en zoals je ziet ben ik overstag. Het gaat om de Summit Yarn KAL van 2011, te vinden op deze website. Het wordt een soort van lappendeken onder de naam Arsenic & Old Lace Afghan. Er zijn in totaal 20 blokken in stroken van 5, met strookjes daartussen en een rand eromheen en om de zoveel tijd verschijnt het volgende deel. Alle patronen komen uit de 19e eeuw. 


Het eerste blok is dit schelpenpatroon, met een rand van gerstekorrel (had ik gek genoeg ook nog niet eerder gedaan). Het patroon komt uit een boek uit 1899 en was toen bedoeld voor een kindersokje en is een 'true knit lace' patroon, dat wil zeggen een patroon waarbij er in elke naald iets gebeurt. Mijn stola is een 'lacey knitting' patroon, waarbij alles in de heengaande naald gebeurt en terug brei je alles gewoon averecht.


Voor zo'n groot project heb je natuurlijk veel wol nodig, de wol waar ik mee begonnen ben hing nog als streng op m'n stoel. Eerst netjes tot bol gerold natuurlijk (wat een klus!). Ik heb ooit eens een paar vuilniszakken vol wol via marktplaats gekocht, waar dit ook in zat - er zat meer in van dat soort spul, dus door m'n dozen heen geneusd, kwam nog donkerrood tegen en  net een slagje donkerder met ietsje glim. Ja en knalgeel, maar die kwam niet eens in aanmerking! Op zolder verder gezocht, en daar vond ik nog meer donkerrood en wit... Ik vond dat rood teveel contrast geven met deze kleur, dus die toch maar af laten vallen en gekozen voor twee tinten beige en wit (waar ik twee enorme strengen van heb). Hopelijk is dit allemaal genoeg!


Hier de kleurtjes:




Het tweede patroon is ook al uit. Steeds is er een kantpatroon, dus een open patroon, gevolgd door een dicht patroon. Ertussen komt een stukje gewoon recht. Ik brei met naalden 5. Het witte garen lijkt iets dikker dan de andere, maar hopelijk breit het wel mooi. Ik zal hier wel het hele jaar mee vooruit kunnen, denk ik zo...

7 opmerkingen:

  1. Het zijn mooi patronen zeg!
    Grappig dat je nog niet weet hoe het uiteindelijk uit komt te zien,want elk patroon ziet toch weer anders.
    Groetjes Martina.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor, dit breiwerk! Jij beheerst ook alles! Fijn weekend, groetjes Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker weten super knap.
    Ik begin er maar gewoon niet aan.
    Jij heel veel succes en we krijgen vast wel een update.
    Groetjes en een fijn weekend Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is ie toch mooi!!! Ik zit nog te wachten op m'n bestelling: het moet uit Frankrijk komen, de voorraad in NL was even op. Volgende week ligt het in Twello (ijs en weder dienende) en dan komt het hierheen...........kanniewachteniet!!

    Ach, vandaag komt er een pakketje stof hier aan voor een QAL (Quilt a Long), we gaan poezen paperpiecen. Ieder kwartaal ééntje.

    Groetjes en een goed weekend!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat gaat heel mooi worden,ik kom nog wel kijken hoe het vordert want ik ben benieuwd.Ik brei al bijna 40 jaar en heb nog nooit zo een breirol gemaakt ,zou er ook eens aan willen beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een erg mooi patroon, Corina! Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend, en die kleuren: precies waar ik van hou.
    Ben benieuwd hoe het worden gaat...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!