maandag 16 augustus 2010

Guimpe-sjaaltje tutorial


Hoe maak je nu een guimpe-sjaaltje en hoe gebruik je die gekke guimpe-naald. Ik merk dat mijn blog veel gevonden wordt door mensen die zoeken naar guimpe en hoe dat moet. Dus ik zal jullie eens verwennen met een foto-workshop guimpen. Voor dit sjaaltje heb ik een restje garen Tris van Lana Grossa gebruikt, die steeds verandert van kleur en structuur.


We beginnen heel simpel, met de normale beginlus als je gaat haken. Dan trek je die lus ruimer. Ik heb een verstelbare guimpe-naald gebruikt. Die maak je dan aan de onderkant los (nee, er zit niet echt een boven- en onderkant aan, maar de kant die we nu tot onderkant bombarderen, blijft de onderkant).


De lus schuif je om het linkerpootje van de guimpenaald. Verander de grootte van de lus zo dat de 'knoop' midden tussen de twee poten zit. Maak de onderkant weer vast.


Dan ziet het er zo uit. Leg je werkdraad over de rechterpoot van de guimpenaald.


En voer je draad achter de guimpenaald weer terug.


Steek je haaknaald onder het pootje van de eerste lus door en pik de draad die je naar achteren vasthoudt op. Sla de draad nog een keer om je haaknaald en trek die nieuwe lus door die al op je naald stond. De naald draai je nu met de achterkant naar boven, steek de achterkant tussen de twee poten van de guimpenaald door naar achter, houd je draad vast en draai de naald. Er ligt nu een nieuwe lus om je naald. Omdat mijn garen net bij een stukje lusjesdraad aankwam, heb ik eerst een stukje verder geguimpd om alle stappen nog eens te laten zien.






Steek altijd je naald onder het draadje door wat bovenop ligt bij de laatste lus aan de linkerkant.



Wanneer je teveel lussen op de naalden hebt, waardoor je je haaknaald niet meer erdoor kunt steken, maak je de onderkant los en laat er een aantal afglijden. Houd ongeveer 3 lussen per pootje over, zet het rode dwarsbalkje weer terug en haak verder tot je gewenste lengte bereikt is. Knip dan de draad af en haal het uiteindje door de laatste lus op je haaknaald.


Hopelijk is het een beetje duidelijk, zo. Bij vragen, schroom niet om me te mailen! Ik wens je veel succes en plezier bij het maken van zo'n sjaaltje.

11 opmerkingen:

  1. Wat geweldig zo'n plaatjes beschrijving.
    Gisteravond al op zoek geweest naar de naald, want ik wist hij is ergens in huis...van lang geleden... en vandaag gevonden en met behulp van jou plaatjes weet lekker aan het guimpen gegaan.Nu nog even met een restant draadje maar straks misschien met handgesponnen alpaca.
    Heel veel dank
    Groetjes Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your scarf are very lovely colors. I think it looks really nice.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel interessant, nog nooit gezien, waar kan je dergelijke naalden kopen online?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n verstelbare guimpenaald is verkrijgbaar bij o.a. Hobbydoos (http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/guimpe-haaknaald-verstelbaar-3021.asp)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond dit zo leuk, dat ik gelijk begonnen ben.
    Kwam er niet helemaal uit, maar op youtube stond een filmpje how to.
    Maar nu ziet het mijne er toch iets anders uit,
    ik moest en de naald en het werk draaien, draai jij het werk ook ???
    Groetjes Ilja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. volgens mij heb ik nog ergens zo'n ding. ga ik eens opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig, ik ben al even aan het zoeken en nu kom ik ineens hier terecht.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi,

    Ik heb ook zo'n sjaaltje gemaakt, maar dan met meerdere draden. Alleen merk ik dat het sjaaltje uit elkaar gaat als het gedragen wordt. Ze verschuiven. De lussen lijken niet vast te zitten. Komt dit omdat ik meerdere draden gebruik? Of zou ik iets verkeerd doen? Heeft iemand misschien een tip voor mij?

    groetjes,
    Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thank you for the tutorial. I want to try this technique too but I have not this double needle what you used on this tutorial... Is it homemade tool? I like your bolero too. Very cute :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vandaag heb ik ook een guimpenaald gekocht en ben heel blij met jouw tutorial. Daar ga ik veel aan hebben. Bedankt!

    ~Rachel~

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thanks so much for the tutorial it was very easy to follow. I have often wondered how you used a guimpenaald now I know. Cheers Glenda

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!