woensdag 11 augustus 2010

Verven met walnoten


Hmm... 't is niet zo'n hele goede foto... Maar goed, laatst las ik op een blog iets over wol verven met plantaardige verfstoffen en dat deed me denken aan een experiment dat ik eens gedaan heb. Dat bruine wat je hierboven ziet is geverfd met walnotenbasten, niet die harde doppen, maar wat daar nog omheen zit, die hebben een paar dagen staan te fermenteren in een emmer water, bijna zwarte prut werd dat. Toen (buiten!) een pan opgezet met wol en een lapje vilt en laten pruttelen met die walnotenprut. Mensenlief wat stonk dat verschrikkelijk! Maar zonder verder toevoegingen leverde dat toch deze mooie kleur bruin op, op de foto had ik er nog een stukje witte wol bij gelegd om te laten zien hoe de kleur van de wol oorspronkelijk was. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar ik denk niet dat ik dat nog eens ga doen ;) .

6 opmerkingen:

  1. Zo te zien krijg je er wel mooi gekleurde wol van!
    Je moet er wat voor over hebben haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de kleur erg mooi geworden.
    Zijn je handen nog wit....mijn zoons hadden namelijk vorige herfst walnoten gevonden en daar buiten heerlijk de bast van af gehaald enzo, resultaat dagenlang bruine vingers ;-)
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de kleur niet slecht.

    En vuile handen ja, dat kan dagen duren voor ze weer een beetje toonbaar zijn.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ondanks de stank is de kleur fantastisch hoor!!!
    Groetjes Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, de kleur is erg mooi, hoor! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Lieve groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geschikt om je haar mee te verven???

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!