vrijdag 17 december 2021

Crea 2021 - de Y nog een keer


Ja, dat had je niet verwacht hè... nog een keer de Y... Ik steggel wel een beetje, want ik pak een Zweeds woord, namelijk yllebroderi. En ik steggel dubbel, want ik grijp terug naar eerder gemaakte creaties...

 In het Zweeds komt de y veel voor als klinker die voor mij als Nederlandse knap lastig uit te spreken is. Hij klinkt ergens tussen ie en uu in. Wat hebben we zitten oefenen toen we nog privé les Zweeds hadden in Nederland... en nog is ie lastig, áls ik verkeerd/niet verstaan wordt dan is het bijna altijd omdat ik die y weer niet goed uitsprak. 


Yllebroderi staat voor wolborduren (beetje gek eigenlijk, want wol is ull). Hierbij wordt er met wollen (weef)garens geborduurd op een wollen geweven stof die vadmal heet. In Nederland vooral verkrijgbaar bij Dita Blom (Blomsterstuga). 

Je ziet het hier in Zweden vooral in klederdracht, geborduurde mutsjes, vesten, tasjes...


Ook wel op van die handige naaigerei tasjes, marsma, oorspronkelijk waren die van leer en gebruikt door de Sami (het nomadische volk in Lapland), intussen zie je ze ook vaak van vadmal en zo een heb ik ook gemaakt en gebruik 'm nog steeds als ik ergens anders dan thuis handwerk.




Helene S. Lundberg is een bekende naam met prachtige boeken over deze techniek, haar website heet Cool Wool.


Dit armbandje maakte ik ook zo. En kleinere proefjes, zoals deze uit het boek van een andere bekende naam op dit gebied, Karin Holmberg:


Ook weer zo'n techniek (met materiaal) wat ik erg leuk vind om te doen, maar eigenlijk helemaal niet zo vaak doe...

Eens kijken of er nog meer gebeurt met de Y...

7 opmerkingen:

  1. De techniek van wolborduren vind ik helemaal bij je passen! Wat een prachtige dingen laat je zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat we vandaag een zweeds woord zien verschijnen in het alfabet! De zweedse taal vind ik heel mooi klinken en soms hoor ik woorden die lijken op het nederlands. Maar als ik dan zie hoe ze geschreven worden, lijken het soms weer hele andere woorden. Knap hoor dat je je die taal eigen hebt gemaakt, dat kunnen de Zweden vast heel erg waarderen.
    Leuk dat je ons een zweedse handwerktechniek laat zien. Het poppetje ziet er heel lief uit, maar je handwerktasje steelt voor mij wel de show; wat mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om bij jou steeds zoveel over Zweedse gewoonten gebruiken en handwerk te lezen. Prachtig handwerk, vooral die tas vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke werkjes laat je weer zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige werkstukken laat je zien Corina,
    en dat handwerktasje, wat een een schoonheid is dat.
    Heel leuk dat je ons er van alles over verteld.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!