donderdag 31 maart 2011

Hoofdje maken


In het begin vond ik dat het lastigste en vervelendste van het viltpopjes maken, de hoofdjes. Intussen weet ik dat ik daar niet de enige in was. Nog steeds kan ik af en toe popjes laten liggen omdat het hoofdje nog moet. Soms doe ik dan maar een heel stel in serie. Maar eigenlijk valt het allemaal reuze mee. Ik begon met allerlei beschrijvingen volgen, zodat ik meerder manieren leerde kennen. Daaruit ontwikkelde ik mijn eigen manier. Ik zal je laten zien hoe ik het doe (wat niet beter of slechter (?) is dan andere methoden). Misschien heb je er iets aan.




Ik begin met een stukje buisverband, dat is een soort van koker van tricot. Dat vind ik het prettigst werken.




Met stevig afbindgaren rijg je de bovenkant dicht, trekt dit goed aan, sla je draad nog een keer of twee erom heen en knoop dit stevig vast.




Keer het buisje. Nu kun je 'm gaan vullen. Neem kleine plukjes wol tegelijk en duw het goed naar beneden. Je mag best stevig vullen.




Je controleert de maat door te meten van nekje over het hoofdje heen naar het nekje, bij dit popje moest het hoofdje 7,5-8 cm zijn.




Rijg dan net rond de onderkant weer met afbindgaren, sla de draad een aantal keren rond het nekje en knoop strak vast met meerder knoopjes.




Je basis is klaar. Nu gaan we de ogenlijn/ooglijn maken. Bekijk welke kant van het bolletje je als gezicht wil en hecht aan de achterkant aan.




Leg je draad rond het hoofdje. Het lijkt misschien raar, maar de oogdraad moet echt in het midden zitten. Te hoog en het wordt een trol!




Als de draad netjes over het midden loopt, mag je 'm aantrekken. Niet té strak.




Bij een groter hoofd herhaal ik dit nog wel eens een keertje, dan lukt het niet altijd om in 1 keer voldoende spanning te krijgen. Hecht stevig af, zodat de draad niet meer losspringt. Knip nog niet af!




Tenminste, als je een neusje wilt maken. Wil je dat niet, dan kon je de draad wel afknippen. Wil je een neusje, dan steek je de draad naar midden voor, net onder de ooglijn en maak daar een aantal steekjes (klein!) over elkaar.




Je onderhoofdje is klaar. Nu mag je het huidkleurige tricot tevoorschijn halen. Dat tricot is er in verschillende tinten, van heel licht tot donkerbruin.




Leg je huidtricot met wat spanning over het hoofdje en knip dan nog net iets korter af. De lengte bepaal ik door het aan de bovenkant op het kruintje te leggen en dan onder het nekje een centimeter of twee over te houden. Dat heb je nodig om je hoofdje later vast te maken aan de rest van je popje.




Neem dan huidkleurig garen (wit zou ook kunnen, je ziet er straks toch niks meer van) en begin waar het hoofdje breder wordt met overhandse steken. Zorg wel dat je het midden van het lapje tricot op het neusje legt, door de spanning in het tricot trekt het makkelijk scheef.




Je kunt gewoon met overhandse simpele steken naaien, zodat het tricot net dicht tegen elkaar ligt. Bij andere methoden krijg je wel eens een dikke naad aan de achterkant, wat lastig is als je er haartjes op moet naaien.




Knip de hoekjes van je tricot, dan kun je doornaaien tot het kruintje midden boven.




Middenboven steek je eerst midden in het stukje dat nog open is en trek dat naar achter. 




Herhaal dit voor meerdere punten, zodat het hoofdtricot mooi sluit.




We hebben nu dit:



Maar we zijn nog niet klaar! Nu nog de oogjes.




Steek met afbindgaren in laag op het achterhoofd en steek naar voren net onder de oogdraad. Doe je het voor het eerst, dan kun je met zwarte knopspelden de goede plaats bepalen voor de ogen. Niet te dicht bij elkaar, maar ook niet te ver uit elkaar. 





Steek dan weer net boven de oogdraad terug naar achter. 



Doe dit ook voor het andere oogje. Zorg dat het aan de achterkant er zo uit ziet. Nu kun je de draden gaan aantrekken en zorgen dat elk oogje even diep valt (niet té diep!)


Knoop de draden aan elkaar met een stevige dubbele knoop en je basishoofdje is klaar! Oogjes inkleuren en het mondje tekenen kun je beter pas doen als de popje helemaal klaar is, anders wil dat nog wel eens uitvegen door het vasthouden. 






Ik ben heel benieuwd of deze beschrijving je helpt, dus laat het me weten! Veel plezier en succes met het maken van je popje. 



13 opmerkingen:

  1. Heel erg bedankt! Wat heb je dat duidelijk uitgelegd! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Corina, ik maak geen popjes, maar ik vind die uitleg SUPER!!!
    Zelfs ik snap het nu hahaha.
    Wat lief van je om er zoveel moeite in te stoppen om ook andere het te leren.
    Knuffels voor jou meid.
    Liefs Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo doe ik het ook ongeveer. De uileg heb ik ergens bij een poppenatelier gekregen.

    Je schrijft dat de naad middenvoor moet zitten, dat doe ik dus niet. Ik zorg dat het achter zit.

    Maar als het klaar is,zit die van jou ook achter??????

    Je legt het super uit, met duidelijke foto's!!

    Fijn weekend alvast, groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je uitleg, duidelijke foto's. SUPER.
    Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak ook geen popjes, maar vroeg me wel altijd af hoe ze die hoofdjes maken. Dat leek me nou ook het moeilijkst. Nu snap ik het in elk geval. Maar de oogjes en mondje tekenen, dat is toch ook nog een kunst, volgens mij. Als je niet uitkijkt, kijken ze boos!!! Misschien moet je ook nog eens laten zien hoe je dat doet??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe het op precies dezelfde manier en dit bevalt mij heel goed. Dus ik heb er echt niets aan toe te voegen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je zo'n uitleg gegeven hebt. Als je het zo ziet, ziet het er niet moeilijk uit....
    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ontzettend duidelijk uitgelegd, zeker met de foto's erbij. Als ik ooit een popje maak zal ik dit zeker nog eens terug kijken. Bedankt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor de super-duidelijke uitleg! Ik heb wel eens poppetjes gemaakt, maar het hoofdje kreeg ik nooit mooi! Ik ga het zeker met jou uitleg nog een keer proberen!
    Groet, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ewel Corina dit heb jij zéér goed uitgelegd met de nodige foto's erbij.
    Al de moeite en tijd die je erin gestoken hebt !
    Dit vind ik wreed lief van jou !

    Je viltpopjes zijn mooi en zo netjes afgewerkt, knap hoor !

    Fijn weekend nog !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor deze handige tutorial! Ik zal er zeker aan denken als ik ooit nog eens aan viltpopjes begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor de duidelijk uitleg met foto's.
    Dit maakt het zoveel makkelijker ;)

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bedankt, bedankt, dit maakt het weer makkelijker. ik zie dat mijn manier in de buurt komt maar het blijkt makkelijker te kunnen.
    fijn met die foto's erbij.
    jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!