woensdag 24 mei 2023

Böjeryd

 

Afgelopen donderdag was het Hemelvaartsdag, en toen hadden we een kerkdienst in de open lucht, bij een kennis in de tuin. Hij woont in het buurtschap Böjeryd, net buiten Gryteryd. Na de dienst was er koffie (men had zelf bij zich), en daarna kon je mee op een wandeling door het buurtschap. 

We boften met het weer, niet te warm, maar wel mooi zonnig. Perfect voor een wandeling. 


Het buurtschap bleek ook nog hun eigen missiekerk te hebben die nog steeds af en toe gebruikt wordt, soms door onze kerkelijke gemeente of voor buurtactiviteiten. 



Bijzonder dat dit kerkje zomaar midden tussen de velden ligt. 




Genieten van het wat meer opener landschap, rond ons eigen dorp ligt aan alle kanten bos. 


Volgens onze gids was dit een grenssteen, tussen Zweden en Denemarken die toen een groot deel van zuid Zweden in bezit had. Had ik hier 400 jaar geleden gewoond, dan was ik maar net in Zweden, niet zover van de grens vandaan, die onder andere door het meer Fegen liep. 

De kleinere platte steen voor de steenmuur is er een die aangeeft dat vanaf daar iemand anders eigenaar van het wegdeel is, en daarmee ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Zulke constructies bestaan nog steeds. 


Je begrijpt dat ik erg genoot van deze ochtend, en ik was mooi op tijd thuis om wat te eten voor het mijn beurt was een kerkdienst te leiden in het lokale zorgcentrum. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!