donderdag 23 februari 2023

Schilderen en borduren

 

Ik houd van het combineren van technieken, en nu zag ik laatst iemand op ik meen Instagram die schilderde op stof in een borduurring en daarna borduurde. Dat wilde ik ook wel eens proberen. Want het schilderen vind ik erg leuk, maar op de een of andere manier voelt het minder 'nuttig' dan handwerk, hoewel dat net zo on-nuttig is wat ik maak meestal... Ik heb een beetje haar idee gevolgd, maar zonder haar nog weer op te zoeken (ik kwam het ook zo gauw niet meer tegen. Even uitgebreid zoeken via omwegen brengt me bij Gladiis Moreno en wat zij maakt is nog veel mooier dan deze poging). 


Ik had nog een kunststof ring, ik vond het niet zo erg als daar verf op zou komen en wellicht gaat het er nog makkelijk af ook. Nu heb ik me netjes gedragen, dus dat laatste kon ik nog niet testen. Ik gebruikte gewone katoenen stof (weer een stuk van dat kussensloop dat ik laatst voor die pop gebruikte) en begon met waterverf een cirkel te maken. Ik heb de stof niet van te voren natgemaakt, maar wel veel water gebruikt tijdens het verven, zodat de stof wel echt nat was. Gaf ook een leuk vlekkerig effect in de maan terwijl het water daar naar het midden trok. Ik gebruikte zwart en donkerblauw, met een klein beetje bruin dat nog op m'n mengbordje zat van de berken die ik eerder liet zien. en een beetje lichtgeel met wit voor de sterren en om de maan nog wat aan te stippen. 

Daarna borduurde ik de bomen erop met een hele draad zwart borduurgaren. Ik was bang dat m'n vingers blauw zouden worden van de verf tijdens het borduren, maar dat viel erg mee. En ik vond dit erg leuk om te doen, deze combinatie gaat zeker vaker terug komen!


5 opmerkingen:

  1. Super leuk en voor dat het je eerste keer is: zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een heel sfeervol schilderijtje geworden, heel leuk deze combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke combinatie van technieken en wat een mooi resultaat zo met de bomen voor een donkere lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is leuk zeg... Zou ik ook eens moeten proberen.
    Het is een heel mooi nachttafereeltje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat geeft echt een mooi effect. Onthouden dus.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!