woensdag 9 september 2020

Sokken breien


Jaren geleden heb ik eens een paar sokken gebreid, te strak opgezet, veel gepuzzel en uiteindelijk zaten ze heel niet lekker... dat motiveert niet echt om het nog eens te doen. Maar ja, ik draag ook graag lange wijde rokken, maar ben niet zo dol op maillots. Al enige tijd draag ik er daarom kniekousen onder. Intussen zijn ze allemaal versleten, en nu het weer frisser wordt, mis ik ze. Misschien toch maar breien dan... Maar welk patroon, welk garen... ik vond dit oude Scheepjes Noorse wol in m'n voorraad, 5 bollen, dus vast genoeg voor kniekousen. Op Ravelry kun je zo fijn zoeken, dus ik heb de dikte van het garen ingevoerd en gratis patronen... en ineens dacht ik, ik wil bij de teen beginnen, dan kan ik passen. Het viel me op dat sommige kniekous patronen meerderingen in het been hebben en andere niet. Ik heb wel een beetje kuiten... Sommige patronen heten makkelijk te zijn, maar zijn erg kort door de bocht, of verwijzen naar video's... vertel me nu gewoon hoe het moet! En toen vond ik Taylor's Orange Toe-Up socks, van Jasmyn Cunningham. Zij beschrijft heel duidelijk hoe het moet, en je ziet het, het lukt!


Ik was bang dat ze of niet precies hetzelfde zouden worden of ik geen zin meer zou hebben in de tweede sok, dus dan maar twee tegelijk opzetten, gelukkig had ik een dubbele set sokkennaaldjes van 3,5 mm, korte en iets langere. Het moeilijkste is gedaan, nu kan ik 's avonds op de bank de rest doen. En af en toe passen of ik moet meerderen, vooralsnog niet in elk geval. Ik heb trouwens wel een ander boordpatroontje gebruikt dan in het patroon.

3 opmerkingen:

  1. Echt een fijn herfstkarweitje... Dat worden vast heerlijke kousen. Ik heb nog nooit vanaf de teen gebreid, en ga je linkje bewaren als dat mag. Nooit te oud om te leren toch?
    Groetjes uit Geldermalsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou heel stoer maar kniekousen......das wel een hele klus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel verstandig om ze allebei tegelijk te breien, dan kun je geen sss krijgen (second sock syndroom) en worden ze precies gelijk. Ik brei ze altijd zo, op 1 rondbreinaald. Grote voordelen vind ik dat de teen geen naad heeft, en dat je nooit net-iets-te-weinig garen blijkt te hebben. Je kunt ze nu gewoon lekker doorbreien tot het garen op is, en dan heb je een heerlijk paar sokken, want dit garen is echt fijn. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!