donderdag 14 september 2023

CAL mini cactus deel 4

 


Vandaag deel 4 van de cactus CAL, ik zet voor degenen die deze CAL later ontdekken nog even alle links op een rijtje. De delen blijven beschikbaar op mijn blog tot half oktober, daarna zal er waarschijnlijk een kooppatroon van komen via Ravelry.

Intussen werk ik aan een vertaling in het Zweeds, want daar was intussen ook vraag naar, en die komt op mijn Zweedstalige blog Haga Handarbete

Hopelijk is het jullie allemaal gelukt met de potjes, en misschien ook al wat cactusjes. Vandaag komen we aan bij de overige miniplantjes. Ook hier een paar varianten.

Deze eerste variant haak je als volgt:

*7 lossen, 1 halve vaste (hv) in 2e steek vanaf de naald, 1 half stokje, 1 vaste**, 1 hv, herhaal *-** 2x, haak nog een paar halve vaste tot halverwege het steeltje, maak nog een blaadje maar begin deze met 5 lossen, haak hv terug naar de eerste steek. Zie foto hieronder, hier moet ik nog een paar hv tot het begin.


Begin dan weer met 7 lossen... en maak op deze manier 5 van zulke blaadjes. Als je wilt kun je variëren met extra lossen of juist minder, extra blaadjes aan een steeltje of minder, een extra steeltje met blaadjes voor een vollere look, net wat je zelf mooi vindt.


Variant 2 heeft wat groter blaadjes en deze gaat als volgt:
Steeltje 1:
*9 l, 1dubbelstokje (dst) in 5e losse vanaf de naald, 3 l, hv in de bovenkant van het dubbele stokje (zie foto)
5 l, hv in dezelfde steek als de onderkant van het dubbele stokje**, herhaal *-** haak hv terug langs de steel naar het begin


Steeltje 2: haak *-** zoals hierboven, haak hv terug langs de steel. Hier heb je dus maar 1 blaadje.
Wissel steeltje 1 en 2 af tot je van allebei 5 hebt (of meer voor een voller plantje)


Hecht af en laat een lange draad hangen. Rijg die in een naald en steek dan steeds door het dwarslusje boven de lange steeltjes tot het begin en trek aan. 


Naai vast op de potgrond.


En dan hebben we nog een derde variant in de aanbieding, met langwerpige blaadjes.


Deze gaat als volgt:

16 l, hv in 3e steek vanaf de haaknaald, 12 v, herhaal dit blaadje 3x
14 l, hv in 3e steek vanaf de haaknaald, 10 v, herhaal dit blaadje 3x
12 l, hv in 3e steek vanaf de haaknaald, 8 v, herhaal dit blaadje 3x
10 l, hv in 3e steek vanaf de haaknaald, 6 v, herhaal dit blaadje 3x
Hecht af en laat een lange draad hangen.


(Hier op de foto was ik andersom begonnen, maar dat was minder handig.) Gebruik die lange draad om bovenin elk blaadje te steken en trek aan, de kortere blaadjes komen in het midden en de andere vallen eromheen. Naai vast op de potgrond.


Welke is je favoriet?

Veel haakplezier!

Ik vind het super leuk om jullie cactusjes en plantjes te zien. Ik weet van sommigen dat ze meedoen, bijvoorbeeld:
- Miriam

Mocht je je link er ook bij willen hebben, laat het weten, en als je je cactusjes deelt op andere socials is het leuk als je #handwerktuin gebruikt, dan zie ik ze ook. 

Ik was eerst van plan om hier te stoppen, maar er zitten nog een paar varianten in de haaknaald, dus wie weet komt er nog een deel 5...

3 opmerkingen:

  1. Je plantjes zijn echt ènig, en ik krijg steeds meer zin om ze te gaan haken. Oei, tot half oktober... dan moet ik maar snel gaan beginnen!
    Leuk dat er ook in Zweden vraag naar is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke variaties, dat wordt nog moeilijk kiezen. Ik heb nog maar een klein bolletje groen, denk toch dat ik maar een nieuw bolletje aan ga schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super leuke plantjes! Ga er zeker ook mee aan de gang! Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!