donderdag 7 september 2023

CAL mini cactus deel 3

 

Vandaag gaan we verder met onze CAL, hier nog even de linkjes voor wie iets gemist heeft:


We hebben de potjes gemaakt en gevuld met potgrond, sommige hebben zelfs meerdere potjes gemaakt... alleen maar leuk! Vandaag kijken we naar de cactus in verschillende varianten.


Voor een dikke ronde cactus zoals hierboven begin je met een lapje zoals hieronder op de foto. De ribbelige structuur krijg je door steeds in de achterste lus in te steken.

1: 15 lossen
2: sla 1 losse over vanaf de naald en haak dan 14 vasten.
3: 1 losse, 13 vasten (v) , 1 halve vaste (hv) in de achterste lus
Herhaal toer 3 tot je ca. 25 toeren hebt. Hier op de foto heb ik het eind aan dezelfde kant als het begin, later ontdekte ik dat het handiger was om aan de andere kant te eindigen. Laat een lange draad hangen.


Dan gaan we hiervan een bolletje maken. Neem een stompe naald en de lange draad aan het eind, en rijg langs de zijkant tot het andere eind.


Trek de draad aan zodat de zijkant zo goed als dicht zit. Naai dan de korte kant dicht.


Vul het bolletje op, mag best een beetje zacht blijven. Rijg dan de andere lange kant en trek dicht. Eventueel kun je nog een draad door het midden steken naar de andere kant en weer terug en een beetje aantrekken om de cactus iets boller te maken. 

Naai vast op de potgrond in een rondje, zorg dat je cactus niet de hele potgrond bedekt.


Een klein bolletje maak je op dezelfde manier, maar dan met 10 lossen en ca 11 toeren.


De lange smalle cactus begint op dezelfde manier als de grote dikke, maar in plaats van de halve vaste aan het eind van elke toer, doe je dit slechts aan één kant en in plaats van 25 toeren, stop je na toer 11. Bovenkant en zijkant dichtmaken gaat op dezelfde manier, alleen trek je nu niet de onderkant dicht, maar naai gewoon vast op de potgrond zoals die is. Begin in het midden van de potgrond, zodat je zeker weet dat er nog een kleinere naast past. 


Haak die op dezelfde manier maar dan met 11 lossen.


Eventueel haak je er nog een bloempje op als je dat wilt. 

Bloempje:
3 lossen, 1 hv in 2e steek vanaf de naald, 1 v in volgende, 1 hv in de eerste losse, *3 lossen, 1 hv in 2e steek vanaf de naald, 1 v in volgende, 1 hv in de eerste losse, herhaal vanaf * 3x (5 bloemblaadjes totaal)

Volgende week donderdag zijn de andere plantjes aan de beurt, ik durf nu nog niet te zeggen hoeveel varianten, maar dat zie je dan wel. 


Veel haakplezier! 

8 opmerkingen:

  1. Ze zijn superleuk Corina! Ik heb de link opgeslagen zodat ik het makkelijk terugvind als ik weer wil haken. Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn zeker erg leuk bedankt sla het lekker op voor als ik er aan toe ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke variaties! Ik wacht even op koeler weer om mijn cactus te haken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch maar nieuw garen gekocht en na m'n vakantie ga ik ermee aan de slag. Eerst eentje als test, dan eentje om cadeau te geven. Nu al zin in want ik vind ze superleuk. Als matige haakster lijkt het patroon me goed te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel. Wat een een super leuk patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke cactussen, ik vind op het moment heel veel leuk, maar ik kan ze natuurlijk altijd nog op een later tijdstip maken :) Groetjes juffrouw ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op de valreep is mijn eerste cactus klaar: https://borduurblog.blogspot.com/2023/09/cal-cactus-3.html . Dankjewel voor deze leuke CAL!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!