zaterdag 14 september 2019

Fotootjes van onderweg en thuis


Tijdje terug hebben we een keer het Bolmenrondje gereden, met de pont overgevaren naar het eiland Bolmsö en aan de andere kant via de brug er weer af.


Het kleine pontje is gratis, en vaart meerdere keren per dag heen en weer.



Afgelopen zaterdag naar Limmared geweest, Retrodagen. Was prachtig weer, tussen de buien door.



Op zich viel de hoeveelheid auto's wat tegen, en zoals altijd hier met auto-evenementen waren de Amerikaanse wagens flink vertegenwoordigd.


Gelukkig was er vlakbij een prachtige nieuwe speeltuin gebouwd, waar dochter zich heerlijk kon vermaken.


Elk dorp of stad heeft hier van die prachtige beplanting. Veel plekken, hoe klein ook, hebben wel iets van een park. Zo apart, elke plaats ligt hier al zo in de natuur. Maar wel mooi, en geeft ook aan hoe belangrijk men hier de natuur vindt. Wordt ook al op school meegegeven, dochter gaat zeker wekelijks en soms vaker met haar groep het bos in, of ze spelen bij het meer. (Alles op loopafstand van school.)



En we zijn ook maar eens in het Glasets Hus geweest, een glasmuseum met een goed restaurant erbij. We hebben er nu niet gegeten, maar dat gaan we zeker nog eens doen. Het rook er zo lekker en het zag er zo goed uit allemaal.





En hoewel het al bijna een uur rijden was, hebben we toch een toeristische route weer op huis aan genomen.




Dichter in de buurt was iets met oude treinen en bussen, en daarom reed deze bus ook bij ons door het dorp, kon je opstappen om naar het station te gaan 10 km verderop in het volgende (grotere) dorp. Daar kon je dan op een stoomtrein stappen naar het evenement. Kwamen we niet aan toe, misschien volgend jaar.


En ontdekte ik nog een handwerkwinkeltje in de buurt, alleen in de zomer een paar weekenden open, soms met kerst nog een keer een weekend, en anders op afspraak. Tja, ik voel me altijd wat bezwaard om een afspraak te maken ergens waar ik het niet ken, dus nu nog even wezen kijken, zodat ik een idee heb wat ik daar kan vinden. En de eigenares ook gesproken, erg leuk. Nu durf ik wel een keer een afspraak te maken ;-)



Verder valt er thuis ook genoeg te genieten. Nu het weer vroeger donker wordt, komt er 's avonds regelmatig iets uit het bos gewandeld. Zo zagen we al een das (had ik nog nooit eerder in levende lijve gezien, grappig hoe hij net zo beweegt als de fretten die we vroeger hadden), een vos, grote hazen, en reeën.


Hier was het gelukt ze op de foto te krijgen, de dag erna kwam ik erachter dat ze van m'n aardbeienplanten gehapt hadden. Laatst had ik een emmer vol planten gehaald bij iemand die er vanaf wilde een eindje verderop in het dorp, dus ze waren nog niet zo heel vast geworteld. Dus de helft lag uit de grond. Gelukkig was ik op tijd om te terug te planten.


Zo lekker om weer een eigen moestuin te hebben, en de maaltijd aan te kunnen vullen met verse groenten. De opbrengst is niet heel enorm, daarvoor was ie dit jaar ook nog te klein, en was ik wat laat met sommige dingen door de reis naar Nederland, maar toch geniet ik hier van. En ik ga nog even door onder glas. Moet wel gaan opletten nu, de nachten koelen steeds verder af.


Volgend jaar valt er hopelijk wat meer te oogsten, ik heb in elk geval nog wat fruitplanten gevonden (bij de bouwmarkt, geïmporteerd uit Duitsland).



Na een gat graven hadden we al een mooie berg stenen, uiteindelijk had ik van 4 gaten graven meer dan 10 liter stenen... dat graven was dus een langdurig klusje. Maar ok, het lukte wel, steeds was ik bang om op vaste stenen rots te stuiten, maar elke keer bleek het toch weer een steen. Die rode emmer zat helemaal vol stenen, en links zie je nog de grootste steen rechtop staan. Dat is wel even anders dan de vette klei waar ik aan gewend was.


Als het goed is, hebben we volgend jaar kruisbessen, bramen, rode (aal-)bessen en frambozen.
Er staan al wel heel veel frambozen al in de tuin, heel klein en niet heel goed van kwaliteit, maar wel lekker zoet:


We vonden ook nog een slangetje in de tuin, zie je 'm, strak naast de muur?


Tijdje terug vonden we al een keer een velletje van een slang, tussen het hout dat we hadden laten komen voor de kachel.


Hoewel de slangen hier wel meest adders zijn (deze niet hoor), en dus giftig, weet ik dat ze niet dodelijk zijn, en hebben mensen in de buurt ons al geleerd hoe we ermee om moeten gaan ('s zomers niet op je blote voeten door het hoge gras, opletten op bospaden, en als ze echt ergens in de weg liggen heel hard stampen, hij houdt niet van de trillingen die dat geeft en zal ervandoor gaan). Dus ik vind het vooral nog gaaf als ik er een zie.


Maar van deze diertjes geniet ik ook hoor.


En ongelooflijk veel en veel verschillende paddenstoelen in de tuin, maar daar zal ik jullie nu even niet mee vermoeien. Anders wordt de blogpost te lang en haalt niemand het einde ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!