maandag 5 september 2011

Ötzi-dorf: handwerken in de prehistorie



Misschien heb je wel eens gehoord van die jager (?) die ze vonden ingevroren in het ijs op de Oostenrijks-Italiaanse grens. Het bleek om een prehistorisch mens te gaan, en door het invriezen kwam er veel nieuwe informatie over kleding en gebruiksvoorwerpen die hij bij zich had. Ze hebben hem Ötzi genoemd, omdat hij aan het uiterste puntje van het Ötztal is gevonden. In Umhausen, waar wij zaten in Oostenrijk, hebben ze naar aanleiding daarvan een prehistorisch parkje gemaakt. 




Bij het daar rondstruinen heb ik natuurlijk vooral op het handwerk gelet. Nu is mijn Duits niet heel geweldig, zeker niet als het op technische termen aankomt, maar het is natuurlijk niet het enige (pre)historisch park dat ik ooit bezocht, dus voor een deel kon ik wel varen op wat ik weet. Alle voorwerpen zijn natuurlijk reconstructies. Zoals hier van het weefgetouw met de gewichten onderaan.




Dit is de techniek 'sprangen', heel soms zie je er wel eens iets over in een oude handwerkencyclopedie, ik heb het wel eens in Archeon zien doen... dit is ook zoiets waarvan ik dan denk: ooit wil ik dat proberen...




Naaien ging met naalden van been. Ik zag daar niet alleen linnen als textiel, en natuurlijk de dierenvellen jas, maar ook een soort van omslagmantel van gevlochten gras. Een reconstructie van wat ze bij de echte Ötzi gevonden hebben. De mantel van gras heb ik trouwens niet op de foto gezet, zag ik, wel de jas van dierenvellen en de rugzak. 





3 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's van de oude handwerken en natuurlijke materialen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had nog nooit van sprangen gehoord... maar ik denk wel vaak: hoe deden ze dat toch, heel vroeger toen er nog weinig of geen hulpmiddelen waren... Dit is inderdaad iets wat ik ook graag eens zou proberen. Heel leuk om te zien. Er zijn meer sites over sprangen als je gaat zoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very very interesting, I will have to come back & read it again. Cheers Glenda

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!