donderdag 17 maart 2011

tuinieren in maart


Tja, om bij de helleborus orientalis wat te zien van de bloem, beland je al snel met camera en al op de grond. Maar mooi zijn ze wel, hè.


Vorig jaar had ik de vorm uitgezet van de moestuin en die beviel me wel. Dit jaar wil ik die dan ook permanent gaan maken. Ik zet de randen af met borderrollen, leg gronddoek daar tussen tegen het onkruid en maak het pad van houtsnippers. Mijn vader heeft zijn snoeihout voor me gesnipperd en verzameld (je wilt niet weten hoeveel zakken er in de schuur staan!).




Dit is het eerste stukje wat af is. Hopelijk kan ik ergens dit weekend weer een stukje verder doen, al staat het weekend best wel volgepland deze keer.


In de manden en potten bij de achterdeur is het ook volop lente:




De grootbloemige krokussen zijn intussen ook zover:




Tegen de achtergrond van de schijnhulst verschijnen narcisjes (tête-a-tête) en sneeuwroem tussen de primula en de viooltjes (die zich daar elk jaar trouw zelf neer zaaien. Af en toe vind ik er een paar aan de andere kant van het pad, in de moestuin; die graaf ik dan maar weer uit en verplaats ze naar de border).




De eerste radijsjes en sla in het kasje komen boven de grond. Het begin is er dus weer!

2 opmerkingen:

  1. Ja, Corina.....de seizoenen breken weer aan dat er binnen én buiten veel werk te doen is.

    Heerlijk al dat jonge frisse voorjaars goed weer de grond uit te zien komen.

    Wij waren gisteren nog bij mijn lievelings tuincentrum in Arendonk en heb weer fantastische uurtjes beleefd daar in de serre waar telkens weer een andere zoete bloemengeur je neusgaten binnendringt,en de oranjerie waar de mediterrane planten in grote kuipen staan te wachten om weer naar buiten te mogen.

    Een ding vond ik minder fijn om te horen van de eigenaar......zijn vrouw en hij houden er na 35 jaar mee op:-(
    Maar ik zal er nog vaak te vinden zijn voordat het zover is, alles gaat stilletjesaan in de opruiming.

    Fijne dag!
    En veel plezier met je handige en groene vingers!!

    Lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!