dinsdag 6 juli 2021

Tjolöholms Slott

 

Afgelopen donderdag moesten we in de buurt van Goteburg zijn, en op de terugweg brachten we een bezoek aan Tjolöholms Slott. Een heel Engels kasteel/landgoed in Zweden, waar ook mensen van het koningshuis op bezoek zijn geweest. 


Bijbehorende kerk is van dezelfde architect, dat is wel te zien hè. Daarbij lag een 'ideaal dorp', met uitzicht naar zee. Ik genoot van de tuintjes, maar we hadden helaas geen tijd om daar uitgebreid te kijken.



Een deel van de voormalige stallen is omgebouwd tot wagenmuseum, met behalve koetsen en paardentuig ook een van de oudste stofzuigers. Het kasteel had al grotendeels vloerbedekking en als die gereinigd moesten worden werd onderstaand gevaarte door een paard naar de ingang getrokken en daarna waren lange slangen nodig om alle kamers te bereiken.





Toen we na een hapje eten (de heerlijkste paj die ik ooit op heb) richting het kasteel liepen, begon het te regenen. Gelukkig was het kasteel open en konden we daar binnen rondkijken.



Hier een selectie van de foto's, met een met marmer beklede biljart kamer. Behalve dat het huis nog grotendeels was ingericht zoals het was toen het bewoond werd, met originele spullen, was er ook een tentoonstelling met kleding uit de film over koningin Victoria.






Ik snap best dat ze hulp nodig hadden bij het aankleden, moest wel drie keer uitleggen dat dit slechts onderkleding was, dochter vond het zo al wel een mooie outfit...






Bij deze sprei moest ik wat langer kijken, die was gekantklost!



Zelfs de 'niet-aanraken' bordjes waren in stijl, een papier op een schrijfbureau, of deze:




Helaas hield de regen niet meer op, we hadden nog graag door de prachtige tuin willen wandelen en naar het strand willen lopen, maar daar regende het toch echt te hard voor. Goede reden (nu typte ik zowaar als regen ipv reden, misschien omdat het nu ook regent nu ik dit schrijf...) om nog eens terug te gaan.


Erbij waren allerlei winkeltjes, een door de kerk gerunde tweedehandswinkel, wat antiek, wat streekprodukten, garens, enz. Daar maakte ik deze foto's, hierboven zie je typisch Hallands borduurwerk.


Mooi naaigerei he... Ik heb alles keurig laten staan hoor. Maar leuk om te zien was het wel. We hebben nog lang niet alles gezien daar, dus dat doen we nog wel een keer over, en dan trekken we echt de hele dag ervoor uit. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!