maandag 12 oktober 2020

Fotoblogje herfst

Vandaag heb ik weer eens een lange fotopost voor jullie, het is zo mooi nu het herfst wordt. Foto's vooral van rond huis en tuin, en ons vaste stukje bos waar we regelmatig in lopen.


In de tuin beginnen de winterbloeiers gek genoeg. Bij de voordeur staat een heide, lukte me in Nederland nooit om die opnieuw in de bloei te krijgen, maar hier ging het vanzelf. En de helleborus begint ook al weer.

Deze mooie struik passeren we onderweg naar school, ik weet niet precies wat het is, maar mooi is ie wel.

De zon komt steeds later op, loop nu van school naar huis in het eerste ochtendlicht.





De rozen gaan maar door. De fairy gaan meestal door tot de vorst, en deze, waarvan ik niet weet hoe ze heet, alleen dat ze van de vorige eigenaars moeder was, is aan een tweede ronde begonnen.










Intussen zijn we een heel eind met het bouwen van een hekje rond de moestuin. Zo zullen de reeën toch wel van m'n planten af blijven?


De doordrager probeert het nog, maar te laat, de bloemen of de aardbeien bevriezen voor ze rijp zijn. We hebben al verschillende nachtvorstjes gehad, courgette en pompoen plant zijn weken geleden al bevroren, en voor komende week geven ze elke nacht nachtvorst op...



Die koude nachtjes leveren wel mooi dagen op, soms zelfs nog zo lekker warm dat de cavia's even mee naar buiten kunnen.


Had ik eindelijk een mooie pluimhortensia gevonden, mee naar huis en vast neergezet waar ik 'm de volgende dag wilde planten... alle pluimen opgegeten...



Altijd gezelschap als je in de tuin bezig bent.




De bramen zijn erg laat, te laat voor de vorst...

Een klein beetje oogst nog afgelopen week. Het kasje doet z'n werk, hoewel de tomatenplanten zelf er niet meer uitzien na de nachtvorst, rijpen de tomaatjes die er nog waren langzaam maar zeker nog af.













Paddenstoelen in overvloed, zowel hier in de tuin als in het bos. Helaas ken ik alleen maar een paar kantarellenplekjes die iedereen kent, dus ben ik meestal te laat. Heb er slechts een paar kunnen bemachtigen.



Ik wou proberen of ik de citroengeranium binnen kan laten overwinteren, niet zoveel ervaring mee. Maar we gaan het zien.

De orchidee die ik vorig jaar kocht bloeit intussen voor de tweede keer, zo leuk dat het eindelijk een beetje wil met binnenplanten.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Corina,

    In Zweden laat de herfst zich ook van haar mooie kant zien en aan paddenstoelen geen gebrek, zie ik nou het kleverig koraalzwammetje tussen het groen uitpiepen, doet me ook denken aan de vorm van klein hertengewei :-)
    De mooie struik die jij op weg naar school ziet is volgens mij de Gelderse roos,je weet wel waar in het voorjaar die heerlijk geurende bloemen(sneeuwbal) aan komen.
    Die andere bessendragende boom heb ik wat duidelijker proberen te maken en zie er de Kardinaalsmuts in.
    En dat harig kruipend beestje is de rups van de Bruine beer.

    Fijne week,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. uuuuuh.....bruin is ie wel....
      maar het moet zijn: rups uit beren familie

      Verwijderen
    2. ja dat vroeg ik me al af ja, of het een gelderse roos kon zijn, dank je wel. Het is 'm inderdaad, skogsolvon in het Zweeds. Die andere is idd de kardinaalsmuts, dat wist ik ;-)

      Verwijderen
  2. Al nachtvorst, brrr ik moet er nog niet aan denken.
    Mooie foto's. Wel jammer dat je last hebt van vraatzuchtige bezoekers in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De citroengeranium is een erg makkelijke plant, die je ook het jaar rond binnen kunt houden. Ik denk dat het wel lukken gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!