dinsdag 22 maart 2011
Elegance
Het 25e motiefje - deze oorbellen naar het Elegance-patroon van Marilee Rockley uit het boekje Boutique Tatting zijn de laatste motiefjes van de serie. Ik heb de 25 compleet. Ik had een jaar de tijd om 25 frivolitéwerkjes te maken en vandaag is de laatste dag.
Dit was een heel leuk patroontje om te maken, dus wie weet maak ik er nog wel meer, in andere kleurtjes of zo. Die grote kralen lijken zwart, maar zijn wel degelijk paars! Als garen heb ik Lizbeth 20 gebruikt, dat garen is toch wel favoriet geworden. De oorbellen zijn ca. 5,5 cm lang.
Morgen hoop ik een overzichtje te plaatsen van wat een jaar 25 Motif Challenge teweeg heeft gebracht. Het was in elk geval erg leuk, en stiekem ben ik best een beetje trots op mezelf dat ik het gehaald heb.
Keltisch kruisje
Dit Keltische kruisje stond ook al een tijdje op mijn lijstje om te maken, uit het boek Celtic Tatting. Ik heb 'm gemaakt in twee kleuren Lizbeth 20 garen, een effen paars en een overloopkleur. Paars omdat dat past bij deze tijd van het kerkelijk jaar, een kleur die hoort bij de tijden van boete en inkeer. Op de een of andere manier voelde het wel passend om nu, in de 40-dagentijd bezig te zijn met het maken van een paars kruisje.
Ook zag ik dat er intussen 101 volgers zijn, welkom! Ik zal me nu toch moeten beraden op een vorm om dat te vieren...
zondag 20 maart 2011
Draak
Ik was er een tijdje geleden al aan begonnen, maar nu dan toch ook de vleugels gemaakt van de draak naar het patroon van Anne Buvold, Norwegian flying dragon. Ik heb de 'snowdragon' variant gemaakt, niet omdat ik nou zo graag met wit werk, maar omdat dat paste voor het doel waar ik 'm voor bedacht had. Onderweg leerde ik nog een nieuwe (voor mij dan) techniek, gesplitste ringen maken met slechts 1 spoeltje (single shuttle split ring, voor wie wil googelen wat ik daarmee bedoel).
Hier voor het vastmaken nog even op de foto op een donkere achtergrond:
Hij heeft een plekje gekregen op het lampje dat op de seizoenstafel staat. Dit kocht ik ooit als zelfmaakpakketje op de KreaDoe, maar wist steeds niet wat ik erop zou maken als decoratie.
Met opzet in het wit, zodat hij niet alle aandacht opeist. Maar als het lampje aan is, dan verschijnt hij ineens:
Het volgende frivolitéwerkje is ook al begonnen, want mijn jaar 25 Motif Challenge loopt snel ten einde...
vrijdag 18 maart 2011
Blok 9: Pettifer Pattern
(Sorry voor de niet geheel scherpe foto), dit is het 9e blok van de Arsenic & Old Lace Afghan. Een kantachtig patroontje uit de jaren 1890 en bedoeld voor een kantje op een dienblad, sokken of speldenkussentjes. Het originele blok voor de deken van Mary Ellen Langieri vind je hier.
Ook deze telt weer 45 steken, eerst 5 naalden gerstekorrel met naalden 5. Mocht je uitkomen aan de verkeerde kant van het werk, brei dan de volgende naald: 5 steken gerstekorrel, 1 recht, averecht tot de laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel.
Naald 1 (goede kant!): 5 gerstekorrel, 1 averecht, 1 recht afhalen, 1 recht, (omslag, 1 recht, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen, 1 recht, omslag, 1 recht) x5, je houdt 7 steken over, 1 recht afhalen, 1 averecht, 5 gerstekorrel.
Naald 2: 5 steken gerstekorrel, 1 recht, averecht tot de laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel.
Naald 3: 5 gerstekorrel, 1 averecht, 1 recht afhalen, 2 recht, (omslag, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen, omslag, 3 recht) x4, omslag, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen, omslag, 2 recht, 1 recht afhalen, 1 averecht, 5 gerstekorrel.
Naald 4: 5 steken gerstekorrel, 1 recht, averecht tot de laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel.
Naald 5: 5 gerstekorrel, 1 averecht, 1 recht afh., 2 r. samenbr., 1 recht, (omslag, 1 recht, omslag, 1 recht, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen, 1 recht) x4, omslag, 1 recht, omslag, 1 recht, 1 afhalen-1 r. breien-afgeh. steek overhalen, 1 recht afhalen, 1 averecht, 5 gerstekorrel
Naald 6: 5 steken gerstekorrel, 1 recht, averecht tot de laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel.
Naald 7: 5 gerstekorrel, 1 averecht, 1 r. afhalen, 2 r. samenbr., (omslag, 3 recht, omslag, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen) x4, omslag, 3 recht, omslag, 1 afhalen-1 r. breien-afgeh. steek overhalen, 1 r. afhalen, 1 averecht, 5 gerstekorrel
Naald 8: 5 steken gerstekorrel, 1 recht, averecht tot de laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel.
Herhaal deze 8 naalden tot de gewenste lengte (ik heb ze 7 keer herhaald) en sluit af met 5 naalden gerstekorrel (controleer je aantal steken, je moet er weer 45 hebben, in de eerste naald gerstekorrel kun je eventueel wat smokkelen. Bij mij was dit niet nodig.)
Brei 8 naalden recht en je bent klaar voor het volgende blok, het laatste van deze strip. Het patroon is uit, ik hoop er snel aan te kunnen beginnen.
Veel breiplezier en je weet het, als er iets niet klopt hoor ik het graag, en ik vind het leuk om foto's te zien van wat je ermee maakt. Want je hoeft dit breipatroon natuurlijk niet te gebruiken voor een deken, je kunt er ook een mooie sjaal mee maken, bijvoorbeeld, dat zou een mooi stukje kantbreiwerk opleveren!
donderdag 17 maart 2011
tuinieren in maart
Tja, om bij de helleborus orientalis wat te zien van de bloem, beland je al snel met camera en al op de grond. Maar mooi zijn ze wel, hè.
Vorig jaar had ik de vorm uitgezet van de moestuin en die beviel me wel. Dit jaar wil ik die dan ook permanent gaan maken. Ik zet de randen af met borderrollen, leg gronddoek daar tussen tegen het onkruid en maak het pad van houtsnippers. Mijn vader heeft zijn snoeihout voor me gesnipperd en verzameld (je wilt niet weten hoeveel zakken er in de schuur staan!).
Dit is het eerste stukje wat af is. Hopelijk kan ik ergens dit weekend weer een stukje verder doen, al staat het weekend best wel volgepland deze keer.
In de manden en potten bij de achterdeur is het ook volop lente:
De grootbloemige krokussen zijn intussen ook zover:
Tegen de achtergrond van de schijnhulst verschijnen narcisjes (tête-a-tête) en sneeuwroem tussen de primula en de viooltjes (die zich daar elk jaar trouw zelf neer zaaien. Af en toe vind ik er een paar aan de andere kant van het pad, in de moestuin; die graaf ik dan maar weer uit en verplaats ze naar de border).
De eerste radijsjes en sla in het kasje komen boven de grond. Het begin is er dus weer!
woensdag 16 maart 2011
Landhuisje
Het pakketje voor dit Speldenkussen Landhuisje kocht ik op de Handwerkbeurs en is ontworpen door Maud van Bergh-Arnoldus, ik weet zo even niet meer bij welke stand ik het kocht. De stofjes waren niet helemaal naar m'n zin, maar ik vond het zo'n leuk patroontje dat ik het toch meenam.
Het dakje kun je gebruiken als speldenkussen. Het huisje is hol van binnen, er past mooi een klosje garen en de centimeter in:
Het stofje voor het dak vond ik nog wel leuk, beetje rieten dak achtig. Het stofje voor het huisje zelf heb ik wel aan de binnenkant gebruikt en voor de raampjes, maar de andere stofjes heb ik vervangen. Volgens de tekening was er voor beide zijden een hekje. Van stof wist ik niet goed hoe ik dat netjes moest doen, dus heb ik het hekje van vilt gemaakt en met vliesofix vast gestreken.
En natuurlijk geborduurd. Op de foto bij het patroontje zag ik de zijkant zo mooi geborduurd, dat leek me ook wel wat. Ik vond het in elk geval heel leuk om te doen, beetje vrij borduren, af en toe in een stekenboek gluren voor ideetjes...
Al met al best een leuk huisje, toch?
dinsdag 15 maart 2011
Blok 8
Ik was een beetje achter geraakt, maar goed, hier is dan het achtste blok, het 'ringwood stitch pattern'. Een warm patroon uit de 18e eeuw (Engeland), dat toen aanbevolen werd voor sokken en handschoenen.
Dit blok breit makkelijk weg en wordt ook weer gebreid over 45 steken met naalddikte 5. Brei weer 5 naalden gerstekorrel (1 steek recht, 1 steek averecht).
Naald 1: 5 gerstekorrel, *1 averecht, 1 recht, herhaal vanaf * tot de laatste 6 steken, 1 averecht, 5 gerstekorrel.
Naald 2: 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatste 5 steken, 5 gerstekorrel
Naald 3: 5 gerstekorrel, brei recht tot de laatste 5 steken, 5 gerstekorrel
Naald 4: 5 gerstekorrel. *1 recht, 1 averecht, herhaal tot de laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel
Naald 5: 5 gerstekorrel, brei recht tot de laatste 5 steken, 5 gerstekorrel
Naald 6: 5 gerstekorrel, brei averecht tot de laatste 5 steken, 5 gerstekorrel
Mocht er iets zijn met het patroon, hoor ik het graag, en natuurlijk vind ik het leuk om foto's te zien van wat je ermee maakt! Veel breiplezier!
zondag 13 maart 2011
Patchwork en PaperPiecing
Mijn allereerste echte patchworkblok is af. Het is een blok uit het boek Patchwork Patronen van Karin Pieterse, genaamd 'windblown shadows' en meet 30x30 cm. Voor het eerst heb ik hierbij malletjes gemaakt en stof uitgesneden (anders knip ik alles). Aangezien ik de precisie van m'n naaimachine meer vertrouwde dan mijn eigen kunsten, is dit wel het eerste blok van de 'magic pillow' dat ik met de machine naaide. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, misschien is dit ook niet zo mijn ding.
Eerder deze week maakte ik dit veel kleinere tulpenblokje uit de map Patchwork & Quilten. Dit is weer 'gewoon' paperpiecing. Dan neem je het patroon over op, in dit geval, een luierinlegdoekje en gebruik je dat als ondergrond. Hierbij lukt het mij in elk geval beter om mooie hoekjes te krijgen. Het volgende paperpiecing blokje heb ik ook al uitgezocht en geknipt.
Een totaaloverzichtje?
Nou vooruit dan, dit is er tot nu toe (en ik ben nog bezig een frivolitéwerkje op een stofje te naaien, dan kan die ook meedoen):
zaterdag 12 maart 2011
Back to normal
De logé is weer thuis, en nu weer een 'gewoon' weekend, en nog een beetje nagenieten. Deze keer zijn we vooral aan het quilten geweest. Ik heb een huisje gemaakt (laat ik later nog wel beter zien) en weer een blokje voor de magic pillow.
Mijn zusje is begonnen aan een heel leuk mandje/tasje voor naaispulletjes. De beide buitenkantjes zie je hier al liggen. Het patroon komt uit een heel leuk Japans boek, met gelukkig goede werktekeningen. De rest, voor de binnenkant, heeft ze uitgezocht en voor een deel ook geknipt, dus hier kan ze lekker verder mee.
Het belooft goed weer te worden, dus ik ga zo aan de slag met de was en in de tuin!
vrijdag 11 maart 2011
Lekker aan de fröbel
Mijn zusje en ik zijn lekker aan de fröbel. Op de Handwerkbeurs had zij een leuk (Japans) boek gekocht, waar een naaispulletjestasje in staat die ze wil maken. Ze had ook al het een en ander aan stofjes erbij gekocht, maar we zijn gisteren ook nog even naar een quiltwinkel in de buurt geweest. Van een collega kreeg ze dit leuke uilenpatroontje, dus die moesten we eerst 'even' maken. De middelste is van mij, de andere twee van mijn zusje. Schatjes, hè?
Zometeen gaan we weer verder met onze andere quiltprojectjes.
woensdag 9 maart 2011
Award
Eventjes weggeweest, en nu weer terug. Lekker uitgewaaid.
Wat een reacties op het wandkleed, zeg, ik word er bijna verlegen van!
En laatst kreeg ik nog een award, van Linda van Tielse Taarten, dank je wel!
De Liebster Blog houdt in:
- Je maakt een verwijzing naar de blog van de persoon die je deze award heeft gegeven. Bedank ze op hun blog voor deze award (da's wel zo aardig!).
- Als je de award aanneemt en door wilt geven, maak je een bericht met de afbeelding van 'Liebster blog' en neem je ook de instructies (die je nu leest dus) over.
- Geef vervolgens de award door aan 3 tot 5 van je favoriete blogs en maak in je bericht een koppeling naar deze blogs (makkie!).
- Schrijf een berichtje op de uitgekozen blogs om te vertellen dat zij een award hebben ontvangen van jou.
(Het is de bedoeling, dat vooral beginnende bloggers en bloggers die nog niet zo erg bekend zijn met deze blog in 't zonnetje worden gezet en hun verdiende aandacht krijgen. Blogs met tig volgers hebben ze niet nodig.)
(Het is de bedoeling, dat vooral beginnende bloggers en bloggers die nog niet zo erg bekend zijn met deze blog in 't zonnetje worden gezet en hun verdiende aandacht krijgen. Blogs met tig volgers hebben ze niet nodig.)
Ik zag laatst een paar net beginnende blogjes voorbij komen, die er veelbelovend uitzagen. Helaas weet ik ze zo gauw niet meer te vinden, dus geef ik deze award door aan alle volgers met een eigen blog en minder dan 25 volgers. Af en toe maak ik een rondje langs mijn volgers, en bekijk hun blogjes dan ook eens, daar zit veel moois tussen!
maandag 7 maart 2011
Nog een keer Flora
Op een van de clubs waar ik het wandkleed ook liet zien, werd gevraagd naar detailfoto's, dus bij deze! Veel woorden zijn niet nodig, vandaag. Wat je op de details beter kunt zien, is de structuur van de wol, en het reliëf dat erin zit.
vrijdag 4 maart 2011
Flora
Jaren geleden ben ik al begonnen aan dit wandkleed, bijna gelijk toen ik het lentekleed van de workshop met Gemma Annink af had. Ik studeerde toen nog Romeinse geschiedenis, en voor de afstudeerscriptie had ik een boek nodig die deze Romeinse muurschildering als voorkant had. De afgebeelde dame is Flora of Primavera, oftewel de personificatie van de lente, die alles laat bloeien zodat het straks vrucht kan dragen. De originele muurschildering bevindt zich in het Nationeel Museum van Napels, maar ze werd gevonden in Stabia.
Hier is dat origineel:
(Het boek heet trouwens Perpetua's Passie (/Perpetua's Passion) van J.E. Salisbury, over een vroeg-christelijke martelares. Hierdoor ben ik meer geneigd haar de associëren met de sterke persoonlijkheid van Perpetua, die samen met haar slavin Felicitas in de arena eindigde.)
Ik vond het geweldig om te doen, eerst lekker prikken met de viltnaald, daarna nog een keer vastnaaien met onzichtbare steekjes op de dunnen achterkantstof. Ik was ook al een heel eind gekomen:
Maar het bleef hangen op de afwerking, en twijfels of het wel echt goed was. Intussen weer een paar jaar verder en wat meer ervaring en misschien ook wel lef... Woensdag was mijn eerste extra vrije dag, en ik besloot die gelijk goed te benutten en verder te gaan met dit kleed. Van tevoren had ik op de vliering al een stuk stevige meubelstof voor de achtergrond uitgezocht en het flanel klaargelegd.
Toch heb ik de stofjes woensdag eerst nog even opzij gelegd, en verbeteringen aangebracht, met name de rug en de witte stola hadden aandacht nodig. Daarna begonnen met de flanel vast te naaien (met de naaimachine) aan de achterkant en een begin te maken met de voorkant. Vandaag 'm dan eindelijk afgemaakt.
Wat nog extra bijzonder is aan dit wandkleed is, dat ik uitsluitend wol heb gebruikt die ik zelf als vuile vacht heb gekregen. Ik heb dus alles zelf gewassen en geverfd. Ik heb twee soorten gebruikt, gewone witte texelaar en voor het groen de blauwe texelaar, wat kleurt dat mooi als je het verft, hè?
Ik vond het fantastisch om te doen, maar ik ben nu wel blij dat ze af is. Niet alleen omdat ik er stiekem best een beetje trots op ben, ook omdat ik al een tijdje rondloop met plannen voor een volgend wandkleed, waar ik van mezelf niet eerder aan mocht beginnen dan dat deze af was...
Ik ben zo benieuwd wat jullie ervan vinden!
donderdag 3 maart 2011
Boekenlegger?
Ik was met een ander project bezig, een kleedje in licht lentegroen en wit, Turks garen (Altin Basak) 50. Dat patroon kwam uit een oud blad, stond niet bepaald duidelijk beschreven en ook al kwam ik er wel uit, het eerste stukje draaide ik vaak niet goed, dus zag het er heel rommelig uit - nou ja een beetje stijfsel doet wonderen... Het was nog al een tijdrovend karweitje, en ik had ook niet echt een doel voor het modelletje - en doen maakte ik nog een fout ook, een ring in de verkeerde kleur. Toen wist ik het zeker: de schaar erin!
Met het restgaren op de spoeltjes maakte ik dit boekenleggerpatroontje van Kim Millar (Laced Bookmark), wat ik ooit op internet vond, maar nu niet meer terug kan vinden, de site lijkt uit de lucht. Ik er echter geen lange 'boog' doorheen geweven, maar een paar stukjes bandjesgaren. Ik weet nog niet of ik 'm als boekenlegger ga gebruiken, of misschien nog ergens omheen knopen, hij zou zelfs als armbandje kunnen dienen, maar ik denk dat het bandjesgaren te glad is om als sluiting te dienen.
Nou vooruit dan maar, een fotootje van het mislukte kleedje:
woensdag 2 maart 2011
De rand van de Arsenic & Old Lace Afghan
Het patroon van de rand is er ook al. En daar was ik wel blij om. Ik vreesde dat, als dat patroon als laatste zou komen, het me heel wat doorzettingsvermogen zou kosten de deken af te maken. Maar gelukkig heb ik er nu al aan kunnen beginnen, en kan ik dat steeds een stukje doen als ik zin heb ermee bezig te zijn en het blok voor die week af heb. Ik heb ervoor gekozen de rand in wit te doen. Niet alleen omdat me dat wel mooi leek, ook heel praktisch omdat ik daar het meeste garen van heb. Naast de bol die ik al had, had ik nog een streng die ik eerst weer op een bol heb gewikkeld (een bol die 300 gram weegt!).
Die grote bol is de nieuwe die ik voor de rand gebruik. Het blok heb ik op een rondbreinaald gezet, zodat ik de naalden vrij had voor de rand. Nog even een overzichtje (alleen het bovenste blok wilde niet meedoen met de foto).
Goed, dan nu het patroon voor de rand, mocht je meedoen, dan kun je er ook aan beginnen! (Het origineel van Mary Ellen Langieri vind je hier, kan ook nuttig zijn voor extra foto's.)
Begin met een stukje afvaldraad in een heel andere kleur. Zet 13 steken op en brei twee naalden recht, ook weer met naalden 5. Zet de steken van de eerste reeks blokken met tussenstrook op een naald, met de punt richting de tussenstrook. We breien richting de hoek van blok 5, langs de blokken naar beneden, de hoek om van blok 1 en zo rond.
Houd de strip met de averechte kant naar je toe. En brei dan met je goede draad voor de rand de 13 steken over de gekleurde opzet averecht. Als je dan de goede kant naar je toe draait, ziet het er zo uit:
Deze 13 steken blijven de rand steken, van de andere steken breien we er steeds eentje aan die 13 vast in elke naald aan de goede kant. Plaats vast een stekenmarkeerder bij de 10e steek vanaf de hoek, en bij het 10e tussenlusje naar beneden, zoals hier:
Tussen de 13e steek en de steken van de strip ontstaat vanzelf een gaatje, dus je kunt je niet vergissen.
Het patroon:
(als je een steek moet afhalen, haal je 'm averecht af, tenzij anders vermeld)
Naald 1: 1 recht afhalen, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen, omslag, 5 recht, omslag, 1 recht achter insteken, omslag, 1 afhalen-1 recht-afgehaalde st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.
Naald 2: brei alle 13 steken van de rand averecht
Naald 3: 1 recht afhalen, 1 recht (achter insteken), omslag, 1 recht, 2 recht samenbreien (achter inst.), 1 averecht, 1 afh.-1 recht-afgeh. st. overhalen, 1 recht, omslag, 1 recht (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.
Naald 4: brei alle 13 steken van de rand averecht
Naald 5: 1 recht afh., 1 recht (achter inst.), omslag, 1 recht, 2 r.samenbr. (achter inst.), 1 averecht, 1 afh.-1 recht-afgeh. st. overhalen, 1 recht, omslag, 1 recht (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.
Naald 6: brei alle 13 steken van de rand averecht
Naald 7: 1 recht afh., 1 afh.-1 r.-afgeh.st. overhalen, omslag, 2 r.samenbr. (achter inst.), 1 averecht, 1 afh.-1 r.-afgeh.st. overhalen, omslag, 1 r. (achter inst.), omslag, 1 r. (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.
Naald 8: brei alle 13 steken van de rand averecht
Naald 9: 1 recht afhalen, 1 afh.-1 r.-afgeh.st. overhalen, omslag, 3 r.samenbr. (achter inst.), omslag, 3 recht, omslag, 1 r. (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.
Naald 10: brei alle 13 steken van de rand averecht
Herhaal deze 10 naalden. Wanneer je bij de markering komt, brei je twee goede kant naalden in 1 steek, in plaats van één zoals hierboven beschreven. Daarmee zouden we de bocht om moeten kunnen komen. Nu ben ik zelf nog niet zo ver, maar zo gauw ik de bocht om ben, laat ik weer een foto zien. Wanneer je de bocht om bent, verplaats dan de markeringen naar de volgende hoek, waar je ook weer de 10 steek aanhoudt.
Succes met dit patroon, foto's zie ik graag, commentaar is ook altijd welkom en veel breiplezier!
Groene vingers
Al een heel tijdje staat deze tafel er, vroeg voorjaar! Een hele serie sneeuwklokjes, en Moeder Aarde met wortelkindjes. En het wandkleed erboven (wil je daar meer van zien, klik hier).
Je ziet ook al de tuinhandschoen van het patroonblad 'Groene Vingers' van Septemberspring. Ik moet nog even zoeken naar het goede bruin voor de bloempotjes die daarbij horen, de rest ligt keurig (ik typte al per ongeluk 'kleurig') klaar om ook in elkaar gezet te worden:
Intussen ben ik al begonnen aan het zakje violenzaad. Op de een of andere manier kies ik allemaal tuinier-dingen, ook op de beurs trok me dat aan, en zou ik haast de neiging hebben alles in fris lentegroen te doen, met wat bruin en wat rozigs of zo. Ik heb ook van dat cinnamonvilt in lentegroen meegenomen met een boekje met een tuinquiltje en een bijenkorfjesspeldenkussen (zie hier).
Aangezien het mooi weer belooft te worden, zal ik ook nog best een paar uurtjes daadwerkelijk gaan tuinieren vandaag!
dinsdag 1 maart 2011
Fretjes
Nou, hier dan de beloofde frettenfoto's. Hier zie je Tippy, ons haantje de voorste, al is ze een meisje. Met het nagels knippen doen we wat vitaminepasta op het buikje, dan zitten ze tenminste stil. Dat is niet alleen handig voor het knippen, maar ook om ze helemaal na te kijken en op de foto te zetten, en om te wegen, zoals hier Tippy's zusje Foxy:
Ik kan me voorstellen dat je niet begrijpt hoe wij ze uit elkaar houden, maar daar twijfelen we nooit aan, Foxy is de lichtste van gewicht en donkerder van kleur dan haar zusje. Alleen als ze verharen, twijfelen wij ook wel eens, omdat ze dat ook niet altijd tegelijk doen, en dat Tippy met zomerjasje weinig groter meer is dan Foxy in winterjas. Je voelt het verschil natuurlijk wel, is het niet in gewicht, dan is het wel omdat Foxy je in het gezicht likt en Tippy af toe toch nog eens zachtjes bijt.
Deze bijzondere kerel is Daffy, hij is nu van alle fretten die we nog hebben degene die het langst bij ons is, en de enige die alle fretjes die we ooit gehad hebben, gekend heeft. Hij is een lieve, bijna sullige kameraad, die ook graag laat merken dat ie ons mag door een lik over je wang.
Daffy is de zwaarste fret die we hebben en weegt momenteel rond de 1200 gram. Die lage gewichten gaan het best met het keukenweegschaaltje zoals je ziet. In december was hij zwaarder, hij begint al wintervet te verliezen.
Hier is Stitch, die keek steeds maar weer weg van de camera.
Kijk, zo zitten ze dan op schoot en kan ik de nageltjes knippen.
en, last but not least, Stitch' broertje Milo. Knapperd hè?
(Je ziet vooraan nog een afgeknipt nageltje liggen, trouwens.) Zo, nu hebben jullie weer een compleet overzicht van onze beestenbende.
Abonneren op:
Posts (Atom)





















































