zaterdag 3 april 2010

Tuinieren


Terwijl de forsythia intussen op z'n mooist is, ben ik vanmorgen bezig geweest in de tuin. Tenminste, tot het begon te regenen...


Kennelijk had manlief het op de foto gezet - nou ja, bewijs geleverd dat ik echt bezig was. Ik denk dat ik hier bezig was een viooltje die zichzelf in de moestuin had uitgezaaid te verplaatsen naar de bloementuin (niet dat dat hier zo strikt gescheiden is, hoor).


Dit was eigenlijk mijn bezigheid. Het schijnt beter te zijn aardbeien geregeld eens te verplaatsen en ze hadden zich nogal vermeerderd, met ertussen wilde aardbeitjes (die kun je wel eten, maar zijn lang niet zo lekker). Daarom heb ik ze allemaal uitgegraven, de hele oude planten (de drie eerste, die mijn ouders meebrachten toen ze drie jaar geleden kwamen kijken wat voor huis we hadden gekocht) weggedaan en de beste hier uitgeplant, langs het pad naar de voordeur. Ach, aardbeitjes zien er best leuk uit, toch?

Ik heb het bedje wel min of meer recht gehouden, zodat ik ze makkelijk kan bedekken met een netje als de aardbeien rijp zijn, ik vind het wel niet zo erg als de vogels wat mee-eten, maar ze moeten dan wel wat voor mij overlaten, tenslotte.

Het paadje komt nu nog uit in de composthoop die m'n vader meebracht, maar dat moet ook weer zo'n ovaal perkje worden, zoals ik in de siertuin ook heb aangelegd (o.a. rond de appelboom). Nu eerst nog gewoon platgelopen paadjes, als de vorm goed is, wil ik ze permanenter maken, zodat de moestuin ook in de winter een mooie vorm heeft.


De rabarber doet het in elk geval al goed, gaat zo hard, je kunt 'm nog net niet zién groeien...


Vorig jaar gecultiveerde pinksterbloemen gekocht, maar het bleek dat de wilde die in het gazon stonden wel wilden blijven, ook zonder gras. Ik weet dat het eigenlijk onkruid is, maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen ze weg te doen. (Ik zag ze vorig jaar trouwens bij de vijverafdeling van het tuincentrum voor bijna twee euro per miezerig plantje.) Wist je dat die bloempjes ook eetbaar zijn? Ze smaken ietsje pittig, een beetje als radijs, lekker en leuk in een salade!

3 opmerkingen:

  1. Het ziet er goed uit! Hoop dat er veel aardbeien komen! Mooi hè die pinksterbloemen!?!

    fijne paasdagen, groet, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tuin ziet er al goed uit hoor. Die pinksterbloemen (de echte zeg maar) moet je gewoon laten staan hoor, veels te mooi om dat onkruid te noemen en als zodanig te behandelen vind je niet?

    Groetjes en fijne paasdagen!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige tuin hebben jullie Corina, heerlijk lijkt me dat om zo te kunnen wroeten in de aarde.
    Lekker aardbeitjes en dan ook nog uit eigen tuin!!!
    Wij wonen tegen de boeren aan, dat is niet exact hetzelfde , maar wel bijna net zo vers.
    Jammer dat er zoveel regen valt en je niet zoveel in de tuin kunt doen, maar het zal vast snel beter worden.
    Hele fijne paasdagen en veel liefs Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!