zaterdag 22 oktober 2016

Mandje


Ik maak meestal setjes van vier onderzettertjes voor glazen of warme koffiebekers op tafel, maar regelmatig zijn er meer dan vier nodig, dus liggen er vaak meerdere setjes door elkaar. Gequilte, frivolité, gehaakte... kortom: een rommeltje op tafel. Gisteren was ik het zo zat, dat ik een mooi lapje uit m'n voorraad greep en dit snelle mandje maakte. Nu ziet het er een stuk netter uit op tafel.

Benieuwd hoe ik het heb gemaakt?
Voor de onderkant knipte ik twee vierkantjes van 13x13 cm, en een stukje tussenvulling (Hobbs) van dezelfde maat. Voor de zijkanten twee stroken van 13x49 cm. Ik sloot eerst de korte kanten, legde ze in elkaar, met de goede kanten op elkaar en naaide 1 lange kant. Daarna legde ik de tussenvulling (12x48cm) erop, en naaide dat met grote steken tegen elkaar. Ik keerde het werk en naaide de onderkant met de jij-en-ikke steek dicht. Toen nam ik het vierkantje, legde de stofjes met de goede kanten op elkaar en de vulling erop. Dat naaide ik rondom dicht, met een kleine opening om te keren. Voor het keren even de hoekjes bijknippen. Het laatste naadje dichtnaaien, en dan het vlakje in de onderkant spelden en vastnaaien. Ik liet de naad van het mandje op een hoek vallen. De bovenrand vouwde ik een stukje dubbel, en dan is het zo stevig genoeg.


1 opmerking:

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!