dinsdag 15 september 2015

Ystad, weeftentoonstelling en meer


In het klooster van Ystad (ja, deze Zweedse stad klinkt je wellicht bekend in de oren door de tv serie Wallander, gebaseerd op de boeken van Mankell en opgenomen in en rond Ystad), was veel te zien.


Zo was er een tentoonstelling van prachtig weefwerk. Nu ben ik geen wever, dus het zei me niet alles, maar ik vond het kleurgebruik en de patronen prachtig, en het was wel te zien dat er heel wat uurtjes in gestoken moesten zijn, het weefwerk was zo fijn, en erg dicht geweven.


Er stond ook zo'n kist waarin het mooie handwerk bewaard werd, en eens per jaar er allemaal uitgehaald, met hulp van de buurvrouwen en gelucht. Wat zal het leuk geweest zijn om te mogen helpen en zo te kunnen kijken naar het handwerk van andere vrouwen, en ook samen je eigen kist leeg te halen en te laten bewonderen.


Er was een klein zaaltje waar iets over het kloosterleven verteld werd, maar dat vond ik eigenlijk wel heel weinig. Daar had ik meer van verwacht. Gelukkig was er nog een tentoonstelling over zilver in de Zweedse klederdracht.

Er werd behoorlijk zilver gedragen, maar ik vond de textiel natuurlijk minstens zo interessant. Er was een ruimte waar van alles in laden lag, afgedekt met glas, waar je in mocht kijken.


Dat was alleen niet helemaal handig met een uk in een draagdoek die het intussen wel een beetje genoeg vond. Dus ik heb niet alle laatjes gezien. Maar ook hier weer prachtig handwerk. Geborduurd, gekantklost, gebreid, gehaakt, en kralenwerk zoals dit:


En er was een expositie over mode ontwerpster Gudrun Sjöden. Nu ben ik geen modefreak, maar haar naam kende ik wel. Ik houd wel van haar kleurrijke kleding met bijzonder snit, en bijzondere combinaties.


6 opmerkingen:

  1. Mooie tentoonstelling. Leuk om zo even met je mee te kunnen kijken!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie handwerkzaken laat je zien, dat borduurwerk was vast genieten. Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is always nice to have a glimpse into exhibitions. This one must have been very inspiring. I am not a weaver, too, but love handwoven material. Thanks to google translater I could read your text.
    And thanks for coming to my blog and to the 6. European Quilt Triennial with me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige werken allemaal,
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank you for the peak inside. I love the textiles and pictures they are wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Ystad zijn we geweest, maar het klooster hebben we niet bezocht. Beetje dom vind ik dat wel, nu ik al dit moois zie bij jou. De tentoonstelling van Gudrun Slöjden stond toen wel al aangekondigd, maar was er nog niet. Een volgende keer gaan we sowieso naar binnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!