donderdag 10 december 2015

Experimentje


Er was mij altijd voorgehouden dat je met naaldfrivolité niet met twee kleuren kunt werken. Dat heb ik altijd braaf gevolgd, maar ik houd niet zo van 'kan niet', dus toch eens aan het proberen geweest.

Het patroontje heet Gent  en is van Adelheid Dangela, uit haar (Duitse) boekje Occhi-Patchwork und mehr en leek me wel geschikt dit eens te proberen. Het midden is natuurlijk niet ingewikkeld, al heb ik de laatste ring (stond trouwens ook aangegeven in het patroon) met een gesplitste ring gesloten. Toen heb ik de rode draad lang afgeknipt en die door de naald gedaan, En toen gaan knopen met wit (die was zonder nummer en bleek wat aan de dunne kant). Door de witte knopen zit dus een rode draad. Bij het rode ringetje heb ik de rode draad uit de naald gehaald, het werk gedraaid (zonder knoopje te maken), het ringetje geknoopt en de draad weer in de naald gedaan. Die zit dan eigenlijk aan de andere kant van de naald als je normaal zou hebben, maar voor het dichttrekken van de ring bleek dit geen probleem, en je hoeft dan niet de draad door de lus te halen.

Dus ja, het kan wel, maar super handig is het niet. De rode draad (de draad in je naald) raakt veel sneller op, waardoor je vrij vaak een nieuwe draad moet aanhechten. Kijk maar wat een zooitje:


In dit geval heb ik de draadjes alleen maar afgeknoopt en afgeknipt, niet weggestoken of mee geknoopt. Nou ja, een leerzaam experimentje, met een leuk ornamentje voor m'n kerstboom als resultaat.


Gisteren de kerstboom gezet, dat vertel ik een volgende keer wel. Het laatste stuk van 'Gent' maakte ik met een slapend kind op schoot, en die sliep nog toen het af was, dus nog maar een klein patroontje uit hetzelfde boekje gemaakt, namelijk Sarstedt:


2 opmerkingen:

  1. I do the same thing with 2 colors and a split ring, this little ornament is beautiful love the red and white!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi en knap dat je met zo'n slapend meisje op schoot nog zulke mooie dingen kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!