zondag 18 februari 2024

Week 7: sneeuw, kerken, tradities en dooi

 

Maandag 12 februari, het weer kon niet echt kiezen, sneeuw, regen, ijzel... alles hebben we wel gehad geloof ik. M'n hele auto onder het ijs... gelukkig hoefde ik niet vroeg weg, 's middags was het weer gedooid.


De regen ging over in sneeuw...


Dus dinsdag lag er weer een verse lading...




Ik had vrij genomen omdat dochter vakantie had, konden we wel genieten van de sneeuw.























Omdat het 's middags weer boven 0 werd, hadden ze zowaar eens uitgebreid geschoven. Was fijn, want ik moest naar Forsheda, waar ik in april stage ga lopen.


Ondanks een beetje mist hier en daar, was er goed te rijden. Dus ik was te vroeg voor m'n afspraak. De tijd maar even nuttig besteed en de kerk bezocht.


Een best grote en lichte kerk.





Carnaval is hier in Zweden onbekend, nou ja, men weet dat het bestaat, maar dat is het dan wel. Wel eet men semlor (enkelvoud semla) voor de vastentijd begint, traditioneel op 'vette dinsdag' maar tegenwoordig direct na kerst verkrijgbaar tot ver in het voorjaar. Nou had ik ze wel eens gekocht bij de plaatselijke supermarkt, maar we waren niet echt onder de indruk. De lekkerste die ik ooit at waren nog wel in Hällabäck, niet groot, maar zelfgebakken, dus lekker vers. Onze gemeente (Gislaved) bestaat 50 jaar (samengevoegd met andere), en verlootte via facebook verse semlor van de bakker in Gislaved. Laat ik er nou twee winnen! Perfect om m'n beste vriendin mee op te fleuren, gelukkig was ze thuis. Ik moet zeggen, deze waren ook vers en heel lekker, met amandelspijs, tegenwoordig vaak wat grover zodat je nog echt stukjes noot proeft, en slagroom. En nee, slagroom wordt hier in Zweden niet of nauwelijks gezoet. 


Woensdag was het boven 0 en de sneeuw verdampt.



Op weg naar Gryteryd voor het werk... die wittige mist heeft ook wel weer wat.


Donderdag nog steeds boven 0, ook geen nachtvorst, dus dan gaat het snel...




Vrijdag is er niet veel meer over, en was het maar liefst 9 graden!



Kennelijk hebben kleine beestjes het druk gehad met gangetjes graven in de sneeuw, grappig hoe dat ineens nu zichtbaar werd. De kat was een tijdje niet zo lekker, maar ze lijkt weer aardig hersteld, tja ze is ook al niet bepaald jong meer. Er valt nog wel wat te jagen voor haar, maar geen idee of ze dat nog doet.




De sneeuwklokjes gaan heel zachtjes... maar toch al een beetje zicht op voorjaar. Zal nog wel even duren, het schijnt eind van de maand weer serieus koud te kunnen worden.


Dochter en ik winkelden in Värnamo en trakteerden onszelf op een lunch bij Chopchop Asian Express. Yummie! 


Het zijn al weer zoveel foto's, ik agendeer 'm maar vast, komen er nog foto's bij het weekend, komen die wel in een ander berichtje. 

1 opmerking:

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!