zondag 17 februari 2013

Teneriffe kant


Zo, mijn allereerste teneriffe kantje is af! Ook weer heel leuk om te doen. Ik gebruikte een draad die van kleur verloopt, waardoor je wat beter ziet waar welke draad heen gaat en zo.


Ik kreeg veel vragen over wat voor wiel ik dan toch gebruikte - en dat is deze. Ze noemen het Fiorella, het woord 'teneriffe' kom je nergens tegen in de begeleidende boekjes, maar de techniek is het wel degelijk. En hoe ik eraan kom... ik heb het te leen van een handwerkvriendin... het lijkt een jaren 60 (?) gebeuren, dus als je dit wilt hebben, zul je echt rommelmarkten af moeten struinen denk ik.


Wel verkrijgbaar is deze Teneriffe Lace Kit, die ik op de Handwerkbeurs kocht bij de stand van Heikina de Ruijter. Er zitten 2 malletjes in, beduidend kleiner dan de gele ring, een beschrijving in het Engels, een klosje garen en een speciale naald met een naar boven gebogen puntje. Om mijn eigen kantje af te maken heb ik gelijk deze naald ingeschakeld, en dat werkte inderdaad een heel stukje handiger.


Het laatste deel werd nog wel spannend (letterlijk en figuurlijk), omdat je de draden die recht lopen gaat laten zigzaggen, neemt de spanning behoorlijk toe. Een paar keer brak de draad in de op een na laatste ronde, dus ik begon 'm al een beetje te knijpen of het wel goed zou komen. Hier en daar heb ik het dan ook maar iets minder strak aangetrokken als eigenlijk zou moeten. Je ziet hoe krom de ring gaat staan...


En toen mocht het los, het witte ding aan de achterkant kan eraf, en dan vouwt het wiel dubbel.


Het viel nog niet mee het los te krijgen, eigenlijk. De spanning wordt dan wel op de bogen verminderd, waardoor het daar wel redelijk van de puntjes af te schuiven is, maar bij de vouw blijft het strak staan... Goed met een beetje geduld en gepeuter lukte het dan toch, et voilà, mijn eerste teneriffe kant!


12 opmerkingen:

  1. Wat een leuk kleedje is het geworden. Heb je nog gekeken bij het kantklossen op de Handwerkbeurs? Was zo mooi, kreeg gewoon weer zin om cursussen te gaan volgen in kantklossen!
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat geeft een prachtig resultaat, leuk om te zien hoe je dat maakt. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je teneriffe kant ziet er hartstikke mooi uit.

    Groetjes Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ken ik helemaal niet,wat leuk dat ik bij jou zoveel voorbij zie komen, altijd weer iets leuks.
    Knap gemaakt hoor
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petje af hoor, ik vind het resultaat erg mooi geworden ook, zo leuk om te zien hoe al die draden lopen. Ik had nog nooit van deze techniek gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je publicatie is alweer 9 jaar terug. Ik ben ook recentelijk begonnen met tenerifekant. Op mijn kantkloskussen met een hoop spelden. Werkt heel goed al niet ik zeggen dat het kloskussen best groot is

    BeantwoordenVerwijderen
  7. paar dagen geleden in een museum (van oldtimer tot kant, Leeuwarden) zo'n wieltje gezien en begrepen wat je er mee kunt...... heb het al jaren in bezit. van moeder, oma? wat een openbaring!
    betty guldemeester

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke ontdekking, kijk ook ff bij de labels, ik heb intussen nog wel meer met teneriffe gedaan!

      Verwijderen
    2. Heb je er ook een boekje bi?

      Verwijderen
    3. Er zijn niet heel veel boekjes, maar veel oude handwerkencyclopedieen hebben wel wat info met verschillende steken, naaldkant steken kun je ook als inspiratiebron gebruiken

      Verwijderen
  8. Ik heb een originele Fiorella te koop. Inclusief boekje met handleiding, heeft iemand interesse?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!