donderdag 19 mei 2011

Verse oogst


Al een week eet ik verse aardbeien uit eigen tuin, dit was mijn oogst van gisteren. Teveel om zomaar even op te eten. 




Het ene moment nog aan de pol, het volgende moment in de pan:




Deze keer heb ik er sap van gekookt (nee nog niet echt geproefd).


Dit is wel het eerste jaar dat de clematis en de roos (zoals gepland) samen bloeien, prachtig hè.




Het is de roos 'Paul's Scarlet Climber' en clematis Montana 'Grandiflora'. 




En 's avonds aten we... andijviestamppot (of stimpstamp zoals we dat vroeger noemden).


Dit roosje dat ik in het najaar plantte, bloeit ook:




Dit is zo'n roosje waar rozebottels aan komen die de moeite van het oogsten waard zijn (de naam ben ik even kwijt).


En de vlier die ik dit najaar kocht, bloeit nu ook (Sambucus nigra 'Black Lace')




Ik weet dat ik hier al thee van kan zetten of er anderszins mee kokkerellen, maar om dat nu gelijk van de eerste bloesem al te doen... dat vind ik toch nog zonde. De bessen straks (als die eraan komen) ga ik natuurlijk wel verwerken, en misschien volgend jaar ook wat van de bloesem.


Tja, het is veel werk, zo'n tuin, maar dit soort vondsten maakt het dan echt wel weer de moeite waard!

14 opmerkingen:

  1. zo vers en smaakvol kan je toch alleen maar in eigen tuin vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die aardbeien zijn er erg lekker uit. Je tuin is prachtig, Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je tuin ziet er prachtig uit en ik krijg zomaar ineens trek in verse aardbeien ;)!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corina,

    Je hebt weer een kleurige,geurige en gezonde tuin!

    Groeten,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, lekkere aardbeien. Ik zou ze wel opkrijgen hoor. Maar dan eet ik van de rest van de dag niks anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vergeet nog wat, het roosje wat van die dikke bottels in het najaar geeft is vast de:De hondsroos (Rosa canina)

    Het woord honds stamt uit de antieke geneeskunde, de plant werd gebruikt tegen hondsdolheid (rabiës)

    Of de Egelantier, die heeft héle dikke rozenbottel.
    Toen wij vorige week in N-H waren en 's avonds door de duinen liepen opweg naar het strandpaviljoen om gaan te eten,stonden aan het begin van het duinpad dichte bossages met rose en witte prachtig bloeiende Duinroosjes, ook zo'n vriendje met dikke bottels voor de vogels in het najaar.

    Fijne dag en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontzettend leuk, al die verse spullen uit eigen tuin!

    Ik heb nog niet eerder een vlier gezien met rose bloesem! heel apart.

    Je kunt de bloemen ook frituren schijnt het!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat heerlijk, verse aardbeien en andijvie uit de tuin!! Bij ons is de andijvie nog lang niet zo ver.
    Prachtig de clematis en roos samen!! En nu maar lang genieten van de bloemen en straks van de bottels!
    Bij ons zat de vlier vorig jaar heel erg onder de luis :-(. Heb de bloesem en de bessen niet gebruikt. Helaas.

    groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een zalig schaaltje zomerkoninkjes, het water loopt me uit de mond.
    Uit eigen tuin smaakt het allemaal veel en veel lekkerder, ik geniet gewoon van je foto's.
    Knuffels Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zijn dat speciale " ik ga heel snel groeien" aardbeien. Die van ons zijn nog lang niet zo ver. Wat een gezellig bankje is het nu geworden. Heerlijk zo'n tuin om te ontdekken.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhh je hebt al zelf aardbeitjes kunnen plukken. Hier nog niet hoor (haha ik heb 1 pot met een aardbeiplant op het balkon)
    Je tuin ziet er fantastisch uit, heerlijk lijkt me dat ECHT tuinieren!!

    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi mooi mooi .... !!
    Prachtig hoe de roos en clematis samen bloemen !
    En de aardbeien uit eigen tuin zijn smakelijk hé, daar kan men van blijven eten ! Lekker !

    Fijne dag nog !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het lijkt een goed aardbeienjaar te zijn, bij ons zijn er ook al grote en mooie aardbeien in de tuin terwijl we slechts enkele planten hebben. Fijn dat de tuin het zo goed doet, dan heb je wel eer van al het werk!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!