zaterdag 20 februari 2010

Culinair dagje: courgette en pastinaak


Nog steeds lag er één courgette van eigen oogst in de kelder te wachten. De schil is intussen hard geworden, en ik heb ergens gelezen, dat een courgette dan wel tot een jaar houdbaar is. Maar dat wilde ik toch niet afwachten, gisteren ging ie in stukjes. Voor zoetzuur maakt die schil niet uit, die mag er gewoon aan blijven.


Dit is 1 kilo courgette met twee uien (ook nog van eigen oogst) en zout. Ik had ook nog een pan vol staan, dus in totaal 2 kilo (dat kwam allemaal van die ene courgette). Dit moest dan een paar uur blijven staan.


Aangezien ik azijn nogal vind stinken als het warm wordt, heb ik de rest in de schuur gedaan. daar hebben we ook een aanrechtje gemaakt. Dat gebruik ik ook om te vilten of een handwas te doen en zo. Je kunt zien dat de courgette door het zout is geslonken. Het azijn-suiker-kruiden mengsel moest eerst aan de kook, courgette erbij en even goed doorkoken.


En dan was dit het resultaat. Nu weer drie weken geduld voor we mogen proeven!


Maar dat was niet het enige, er stond ook nog een pastinaak in de groententuin. Hij leek bovenaan wat uit te lopen, dus dacht ik: verrot is ie nog niet, dus laat ik 'm eens opgraven, kijken of die de vorst overleeft heeft. Toen ik de schop in de grond zette, bleken er drie pastinaken dicht bij elkaar te staan. Ze hadden de vorst prima doorstaan. Deze ene heb ik nog even bewaard, de andere twee gingen de pan in, voor een heerlijke hutspot met pastinaak in plaats van wortels. Ui erbij, aardappel, worst - heerlijk! (De foto is van voor het koken, daarna is het natuurlijk nog gestampt.)

1 opmerking:

  1. Hallo Corina,

    Wat ben je weer heerlijk bezig geweest met groenten uit eigen tuin, en wat voor groenten......Pastinaak.....een van de vergeten groentes, alhoewel ze steeds meer bij verschillende supermarkten te vinden is.
    Ik haal de pastinaak wel eens bij onze zuiderburen en snij het voor de soep.
    De bekende hutspot van het Leids verzet bestond hoofdzakelijk uit Pastinaken omdat de aardappel nog niet ontdekt was.
    Dus jullie hebben heerlijk ouderwets gegeten.
    En zodra de temperatuur het toelaat ga jij aan de slag met je kweekbak en zaden en kunnen wij hier je oogst weer bewonderen.
    Lekker voorraadje al die potjes met leuk etiket.

    Fijn weekeind!
    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!