donderdag 12 augustus 2021

Bloemen, bos en beestjes

 

Ongelooflijk veel hommels en vlinders zijn er nu. En ja, dan gebeurt het ook wel eens dat er eentje binnen raakt. Die mag dan eerst op de foto en daarna helpen we hem/haar naar buiten.

Buiig weer de laatste tijd, levert wel mooie wolkenluchten op, en schaduw/lichtspel.


Dit 'ding' stond achter de schuur en volgens de buren was het niet van hen. Wat het is? Een slijpsteen? Hij stond op houten bokjes, maar daar was niet veel meer van over. Maar zoals je weet, houd ik wel van oude dingen, dus hij mocht naar de voortuin.


Waar dit kleine akeleitje dat ik in het voorjaar kocht, maar door bloeit. En de poes vanaf haar uitkijkpost alles in de garen houdt.


Nieuwe planten gekocht en zo wordt de voortuin weer een stukje interessanter.


Toen ik deze bloemen laatst zag, was ik er gelijk verliefd op. Bloemen en planten zijn niet bepaald goedkoop hier in Zweden, maar ja, voor meerjarige vind ik het de investering dan wel waard.


De pluimhortensia had ik vorig jaar in de uitverloop bemachtigd, en de paar treurige pluimen die er nog aan zaten, werden de volgende dag door de ree opgegeten. Extra leuk om 'm nu te zien bloeien.



En al dat harde tuinwerk mag dan wel beloond met een Hollandse kwarktaart met Zweedse bosaardbeitjes... Er bleef nog genoeg over om een vriendin ook te kunnen laten proeven, die is nu helemaal fan van Nederlandse koek en gebak.



Een setje van deze vlinders was heel druk bij de marjoraan.



Viooltjes zaaien zichzelf uit en bloeien bijna het hele jaar, alleen in de winter verdwijnen ze onder de sneeuw en in in juli als het erg warm is, zijn ze er niet. Leuk zijn ze in hun verscheidenheid. In Nederland had ik deze vroeger ook wel, maar dan gingen ze dood in de zomer, bloeiden ze veel korter.



Libelles in alle soorten en maten (en waterjuffers, ik haal ze altijd door elkaar) vliegen ook voortdurend rond, en sommige zijn erg gezellig. 


Even een rondje dorp en bij het meer kijken ...






Van mijn zusje kreeg ik wat zaailingen mee van haar vlinderstruiken. Nu zijn die maar tot -15 winterhard, dus zal ze wel een beetje moeiten helpen als het te streng wintert, maar we gaan het proberen. Ik heb ze op verschillende plekken neergezet, in de hoop dat ook als er een uitvalt ze niet allemaal doodvriezen... 


Twee laten nu hun kleur zien, en ze zijn nog verschillend ook. Zo leuk!


Zondag nog even een stukje gewandeld, regenjas en paraplu waren wel nodig, maar was toch wel even lekker.







Even snoepen onderweg, bosbessen en frambozen.


Vossebessen zijn er ook al weer, maar die heb ik nog voldoende van vorig jaar, dus die sla ik dit jaar over.




Oeps, sorry eland, we liepen per ongeluk door je bed...











En zowaar vonden we nog wat lekkers voor thuis...



1 opmerking:

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!