donderdag 27 juli 2017

Bloem van oud kantje


Mijn moeder had op een rommelmarkt een groot kantkloskussen gevonden, met nog een werkje erop. Het was een Idrija kantje, maar er zat geen patroon of beschrijving meer bij, en de prikking (de tekening waar je overheen klost) was verdwenen. We dachten dat het een kraagje moest zijn, zo een die uit twee gelijke helften bestaat. Maar ja, de verdwenen tekening terug tekenen leek ons wel te lastig. Toch zonde van het kantje om er niets mee te doen, daar is toch iemand fijn mee bezig geweest en het ziet er zo mooi uit.


Dus ik heb het maar afgewerkt en er een bloem van gemaakt, door de onderkant in te rijgen en het werkje dan op te rollen en vast te naaien aan de onderkant.


Op een randje van het kussen zat ook nog een patroontje met begin van een werkje, waarbij het leek alsof het van een ander kussen af gekomen is. De spelden zaten in elk geval schots en scheef, en zou je verder willen klossen, zou je zo van het kussen af gewerkt zijn... Hoewel hier wel het patroon nog erbij zat en de prikking zichtbaar was, hebben we toch maar besloten deze er ook af te halen. Ineens zag ik er een soort van visje in, dus dat heb ik er maar van gemaakt...


En ik heb gelijk van het gezelschap van mijn moeder gebruik gemaakt, door zelf ook weer een kloswerkje op te zetten, waar ik even hulp bij nodig had. Gisteravond thuis weer een stukje verder geklost, en het lijkt prima te lukken. Nu nog te klein om te laten zien, maar hopelijk kan ik binnenkort laten zien hoe het verder gaat...

2 opmerkingen:

  1. So clever to use the lace in that way rather than waste it. I look forward to seeing your own lace too.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So so beautiful ! This lace was Meant to become a rose :-)))

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!