donderdag 5 januari 2017

Kleedjeskronkels


Misschien weten jullie het nog, ik ben nog altijd bezig met het Wiosna 2016 kleed van Renata Niemcyk (blog). Na de vorige toer was de hoeveelheid garen op mijn bolletjes flink geminderd en het was bijna griezelig om te zien hoe snel die hoeveelheid slonk.


Met dit kleine beetje garen gaat het echt niet meer lukken nog 2 bewerkelijke toeren af te maken. Ik bedacht het volgende compromis: ik maak de volgende toer in twee kleuren, dan is dat gelijk de laatste. Met twee kleuren werken gaat lekkerder met een spoel, dus begon ik met een spoel hoewel de rest van het kleed met de naald is gemaakt.


Dat was geen goed plan zoals je ziet, met de spoel wordt het werk toch net wat strakker dan met de naald, en op zich is dat niet erg, maar in één werkstuk is het geen gezicht. Dus dit knipte ik er weer af. Ik moest in elk geval met de naald verder, en wel met die twee kleuren, maar liefst een net iets eenvoudiger randje, zodat ik zeker weet dat ik rond kom met het garen dat ik nog heb.


Gekeken naar de rand die als volgende was bedoeld, en eerder randen, kwam ik op deze. Het is wel een heel gedoe, want met de naald met twee kleuren werken, betekent dat je een lange draad in de naald hebt zitten (risico op in de knoop raken), dat je vaak de draad uit de naald moet halen en er weer in prutsen, en vaak een nieuw beginnetje moet maken. Volgens mij is het wel de moeite waard en krijgt het kleedje een mooie rand zo. Al is dit dan niet volgens het originele patroon. Ik ga op deze manier door en dan zou het over niet al te lange tijd af moeten zijn.

4 opmerkingen:

  1. Jij ook een heel gelukkig, gezond en voorspoedig nieuwjaar gewenst. Net weer even bij gelezen na een hele tijd. Wat heb je een prachtig handwerkoverzicht, zoveel technieken en wat een produktie, leuk om zo bij elkaar te zien. Mooie randjes heb je gemaakt, ik ben een frivolité nitwit dus snap niets van je beschrijving maar vind het wel erg mooi. Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij wordt prachtig! Zo knap gemaakt! En die rand past er prima bij.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een spronkstuk wordt dot zo mooi en dan de kleuren zo bij elkaar geweldig. De laatste rand los je heel slim en erg mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!