vrijdag 9 oktober 2015

Cro-tat


Als frivolitéster ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in verwante technieken. Ik had ooit al eens in de Anna deze Cro-tat methode gezien. Niet met een naald maar met een speciale haaknaald. Nu kwam ik erachter dat die ook te koop was bij heikina.nl, en ik kon het niet laten er een mee te nemen om te proberen. Deze techniek blijkt al uit de 19e eeuw te stammen. Voor meer info, klik HIER.


Na wat googelen vond ik dit patroontje van Prym (de maker van de naalden), waarbij het ook nog eens goed uitgelegd werd. Cro-tat is een combinatie van haken en frivolité (zoals de naam al verwijst naar de engelse woorden daarvoor 'crochet' en 'tatting'). de knopen voor het frivolitégedeelte gaan hetzelfde als bij naaldfrivolité, maar het sluiten van de ring gaat anders, en met deze manier kun je geen frivolitéboogjes maken, dus worden de boogjes gehaakt. Wat dan weer heel interessante mogelijkheden met zich meebrengt...


Hier is dan mijn eerste cro-tat motiefje, met een restje oud simpel haakkatoen en cro-tatnaald 1,50, en dit zal waarschijnlijk niet het laatste zijn! Ik vond het in elk geval erg leuk weer een techniek erbij te leren, en nu kan ik rustig broeden op mijn eigen toepassingen...


3 opmerkingen:

  1. I really like it and must try this I have pinned so that look like fun to try!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn je bloemetjes mooi in de deken! Leuk om een nieuwe techniek uit te proberen, het resultaat is prachtig. Fijn weekend en groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke leuk! Het lijkt toch wel veel op haken, het resultaat in ieder geval... Ik heb nog nooit van die techniek gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!