vrijdag 15 juni 2012

Arretje Cake


Een succesrecept uit mijn moeders keuken, ze heeft het heel wat keertjes gemaakt, en nu maak ik het ook weer af en toe. Niet erg geweldig voor de lijn, maar fantastisch lekker. Mijn moeder vertelde dat ze het ook maakte voor mijn doopdienst voor de familie die na de dienst kwam koffiedrinken. Toen ik belijdenis deed vond ik het dan ook wel heel passend dit ook weer te serveren (is ook alweer een paar jaartjes geleden)...

Volgend Wikipedia gebruikte de Nederlandse OlieFabrieken (NOF) een stripfiguurtje Arretje Nof als promotie. (Ik meen zelfs dat er nog wat van die stripboekjes bij mijn ouders moeten liggen.) Ook brachten ze recepten uit, en het 100e recept was dat van Arretje cake. Geen idee of mijn moeder het oorspronkelijke recept gebruikte of niet, maar zo leerde ze het mij:

Je hebt nodig voor een halve cake/kleine cakevorm:
- 250 g. roomboter
- 200 g. suiker (maar iets minder kan heel goed)
- 2 à 3 volle eetlepels cacao (50 g)
- 1 à 2 eieren (afhankelijk van de maat)
- 200 g biscuitjes (gewoon van die goedkope marietjes of zo)
- evt. een borrelglaasje rum/koffielikeur

Breek de biscuitjes in kleine stukjes. Smelt de boter in een pannetje op een laag vuurtje. Klop de eieren met de suiker schuimig. Doe lepel voor lepel de cacao daardoor. Roer de gesmolten boter erdoor. Voeg dan de biscuitjes toe en roer alles door elkaar. Bekleed een kleine cakevorm met aluminium folie, doe het mengsel daarin en laat in de koelkast opstijven. Hoe langer het staat, hoe lekkerder het wordt.

Enne... niet vechten wie de kom uit mag likken!

11 opmerkingen:

  1. smikkel dat ziet er lekker uit
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jaaaaa arretjes cake heerlijk mijn dochter maakt het hier ook nog wel eens, zo lekker maar je wordt er zo dik van hihihi

    groetjes joek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er werkelijk heerlijk uit!

    Jeanine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. OH Lekker arretjes cake. Dat heb ik lang niet meer gegeten. Dank je voor het recept.
    Fijn weekend Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze vond ik vroeger ook zo lekker. Ik heb nog een oud recept uit een krant liggen, nog steeds niet gemaakt. Maar ga het nu gauw doen, mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat lekker!! Echt Hollands hoor, maar inderdaad slecht voor de lijn. Het moeilijke is, om er maar een klein beetje van te eten. Dus dit maken wij alleen als we veel kinderen op bezoek krijgen. De boel is zo op!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och wat leuk, lekker!! Al een hele tijd niet meer gemaakt!!
    Groet, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken Arrteje helemaal niet en ook de cake niet, maar het recept lezend moet het een heerlijke hap zijn!
    Die gaan we zeker proberen, bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker, ik maak het ook regelmatig en doe er nog 2 zakjes vanille suiker in.De alcohol laat ik er uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh heerlijk!
    Roept goede herinneringen op.
    Mijn moeder maakte het altijd voor mijn verjaardag. Op een gegeven moment durfde ze het niet meer te maken i.vm. mogelijke salmonella. Maar ik heb me al voorgenomen om het komende jaar het weer te maken voor mijn verjaardag.
    We kregen het eigenlijk alleen met mijn verjaardag. Heb eigenlijk geen idee waarom niet met de verjaardagen van mijn broertje en zusje.

    groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, heerlijk, arretjes cake! Wat heb ik dat lang niet gehad. Het is inderdaad een zeer calorierijke lekkernij, maar wel heel erg lekker.
    Wat leuk dat je erbij vertelt waar het vandaan komt. Dat wist ik helemaal niet. Dank je wel voor het recept. Ik ga het zeker nog weer eens maken.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!