donderdag 26 april 2018

Nog een keer teneriffe


Omdat ik me wilde verdiepen in de kantsoort Teneriffe, zocht ik in al m'n handwerkencyclopedieën naar deze techniek. Lang niet overal stond er iets over in. Maar hier en daar vond ik wel wat, en grappig genoeg kiezen ze allemaal een verschillende invalshoek.


In dit boek had ik het eigenlijk helemaal niet verwacht, maar toch vond ik twee pagina's in dit Hema's handige hobby boek. Het boek stamt uit de jaren 70/80.


Eerst een algemene techniek beschrijving, met spelden/spijkertjes op kurk. Zo kan het dus ook. En op de volgende pagina een kraagje in goudkleurig garen. Beide beschrijvingen zijn van Carol Payton.


Bij dit kraagje werd een soort kettingsteek gebruikt, een borduursteek eigenlijk - dus dat is weer een leuk idee om te testen in hoeverre borduursteken gemaakt kunnen worden op de gespannen draden van het teneriffe werk. Ik gebruikte het grotere teneriffe wieltje om deze steek te testen in twee toeren, toch weer echt een ander effect dan het knopen van het eerdere rondje.


Ik ben er nog lang niet klaar mee hoor, de volgende staat al weer op het wieltje, nu met weefsteken en meerdere kleurtjes... heerlijk experimenteren.


2 opmerkingen:

  1. I love these little discs they are very popular now, makes me want to try one 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze mooi geworden. Goed zeg!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!