maandag 3 april 2017

Magic af!


Nu eindelijk helemaal klaar! Wel heel fijn als zo'n groot project waar ik zo lang aan bezig ben geweest dan ineens af is. Ik ben er in november 2009 aan begonnen met het idee dat ik een quilt wilde maken met een soort van kussenhoes aan de achterkant, waar hij in gevouwen kan worden. Dan zou die mooi als kussen op de bank kunnen staan en als ik het koud heb, zou ik 'm uit kunnen vouwen en er onder kruipen. Daarom zie je onderaan het bericht bij de labels ook nog 'magic pillow' staan.


Ik begon zonder patroon, met wat losse patroontjes van paper-piecing blokken en gaandeweg kwamen er steeds meer technieken bij. Eerst alleen quilttechnieken, maar gaandeweg kwam er ook andere technieken bij, zoals frivolité en borduren. Ook nieuwe technieken werden uitgeprobeerd en erin verwerkt.


Al snel werd duidelijk dat het zonde zou zijn om deze quilt steeds in een hoesje te frommelen en echt te gebruiken. Met al die soorten handwerk en kantwerk en ook verschillen in dikte door het gebruik van brei-, haak- en viltwerk. Om het niet té druk te maken, beperkte ik me tot bruin-wit, geleidelijk aan kwamen er wel steeds meer tinten bruin bij, en ik vind dat dat 'm wel levendiger heeft gemaakt.


Ik koos allerlei ontwerpjes die voor mij iets weergeven van wat er belangrijk is voor mij. De seizoenen, fretten, kippen, katten, de tuin (bloemen en groente), geloof (kaars), dieren, en handwerk in alle facetten. Soms gebruikte ik patronen, soms verzon ik een blok zelf, soms maakte ik iets na wat ik online tegenkwam. Behalve veel eigen werkjes, zitten er ook kleine werkjes en stukjes stof op en in verwerkt van mensen die me lief zijn, m'n zusje, m'n online-handwerkvriendinnen. Dit maakt de quilt nog extra speciaal.


In de zomer van 2013 maakte ik alle stukken en blokken aan elkaar tot een samenhangende top en dubbelde deze, zodat ik kon gaan quilten. Dit ging niet zo snel als ik toen verwachtte, deels door onervarenheid in het quilten, maar ook door veranderingen op het persoonlijke vlak.


Tijdens het quilten werden ook nog kleine versieringen en borduursels aangebracht. Voor de bies vouwde ik de stof van de achterkant naar voren. Nu alleen nog een label maken, en dan is hij echt helemaal klaar!


Veel technieken leerde ik tijdens het maken, van veel technieken bevat deze quilt eerste proefjes. En eigenlijk is het maken van een quilt van dit formaat ook een primeur - ik heb alleen kleinere eenvoudigere quiltwerkjes gemaakt en de meeste zelfs tijdens het werken aan dit project. Dus perfect... nee zeker niet, een ervaren handwerkster/quiltster zal er zeker de nodige dingetjes in vinden die niet helemaal zijn zoals het zou moeten. Vind ik het erg... nee, waar ik het wel erg vond heb ik het aangepakt, en verder mag mijn ontwikkeling op handwerkgebied best gezien worden. Met al z'n tekortkomingen, ben ik er toch best trots op!


Wil je meer lezen over de totstandkoming van deze quilt, volg dan het label 'magic pillow', daar staat van (bijna) alles dat erin zit waar het vandaan kwam, waar ik het patroon vond, bijzonderheden over gebruikt materiaal, en waarom dat onderdeel voor mij persoonlijk van belang is.


Hij meet ca. 172 x 125 cm. En nu ga ik gauw aan het maken van een mooi label voor op de achterkant...


10 opmerkingen:

  1. Hij is schitterend! Wát een werk, maar ook wát een voldoening! Groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend, Corina! Niet zomaar-een-quilt, maar een met een eigen verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, one can never tire of such a quilt - every little piece will tell it's own story and generate a memory. And all those techniques will keep the interest alive even for those who don't know the backstory. Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat mooi! En vooral ook door de lange geschiedenis en het hele verhaal!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is echt een bijzondere quilt met heel veel verhalen er in. Wat zal je blij zijn dat hij af is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, ik wist niet dat het al zo lang geleden was dat je er aan begonnen was. Maar ik vind het een geweldige en unieke quilt! Prachtig om te lezen hoe je hier aan gewerkt hebt. Dat wordt later een erfstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1 woord: PRACHTIG!!! Heel veel details aangebracht, mooi gequilt, een beauty!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!