maandag 7 september 2015

Bloemetjes in Zweden


Tijdens de vakantie in Zweden gewoon doorgehaakt. hier liggen er weer 14 klaar. Ze liggen op een grote kist uit 1885.


Zo'n kist werd gemaakt voor een jonge vrouw en gevuld met textiel, erfstukken en ook heel veel zelfgemaakt. Die ging mee als ze trouwde en ook dan werden er nog nieuwe maaksels aan toegevoegd. In Ystad was een tentoonstelling met de prachtige weefsels die er uit zo'n kist tevoorschijn konden komen, en werd verteld hoe men elk voorjaar de kist uitpakte en alles liet luchten buiten en controleerde op ongedierte en zo. Vaak hielpen de vrouwen uit de buurt daarbij, dus stiekem was het ook wel een beetje pronken, en werd inspiratie opgedaan bij elkaar voor volgende maaksels. Sommige patronen zie je ineens in een bepaalde streek opduiken.

Misschien zag je het op het plaatje, er zitten inderdaad weer nieuwe kleurtjes bij. Uit Ystad komt dit bolletje groen katoen.


En ik vond het wel jammer dat het geel er niet meer was, en zowaar vond ik in Landskrona nog een paar leuke katoentjes. Ik kan weer lekker vooruit met nieuwe combinaties.


5 opmerkingen:

  1. Mooie bloemetjes. En wat leuk de bollen daar vandaan. De kist herken ik. Leuk om te lezen waar ze voor gebruikt werden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beautiful colors looks like a fine purchase!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie warme kleuren!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik deze mooie oude kist en het verhaal erbij las moest ik denken aan mijn eigen verkeringstijd als jong meisje.
    Zag om me heen dat vriendinnen en collega's linnengoed bij elkaar aan het sparen waren voor de uitzet en de dozen op zolder raakten steeds voller en voller.
    Ik had op zestienjarige leeftijd het bange vermoeden dat nooit bijelkaar te krijgen en vertrouwde die gedachte bijna in tranen toe aan een oudere collega, de volgende dag kreeg ik van haar pakketje in hand gedrukt met de woorden ' thuis uitpakken'
    Dat setje van keukendoek, theedoek en glazendoek was het allereerste begin van mijn uitzet.
    En de rest volgde in de vijf jaar dat wij verkering hadden,mijn moeder spaarde de zegels van Castella waspoeder die de prachtigste badhanddoeken opleverde,schoonmama was net zo'n handige handwerkster als jij Corina en naaiden de mooiste lakens met geborduurd band en hele randen met plooitjes en slopen,glazen en theedoeken van de rol die zij kocht rechtstreeks van de weverijen die Eindhoven toen nog rijk was.
    Met verjaardagen,Sinterklaas en verlovingsfeest kwamen er steeds stapels bij in de dozen op zolder.
    Ik zelf borduurde overhanddoeken en tafelkleden.
    En voordat wij trouwden werd mijn linnenuitzet van zolder gehaald en een gedeelte ervan gewassen,gesteven en gestreken en wat was ik trots toen ik voor de linnenkast stond waar geen leeg plekje te bespeuren was in het huis waar we na ons trouwen gingen wonen.
    Inmiddels 47 jaar geleden maar niet eens zo'n groot verschil met de bruidskist op tentoonstelling.

    Zie dat jij tijdens vakantie niet stil gezeten hebt,weer mooie bloemetjes in prachtige kleurtjes toegevoegd!!!

    Fijne dag,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om ook je handwerk in de vakantie bij je te hebben.
    Er werd vroeger heel veel aandacht besteed aan een uitzet. Volgens mij gebeurde dat in Nederland ook. Mooi dat er nog zoveel van dat handwerk bewaard is gebleven.
    Heel leuk dat je nog kleurtjes katoen hebt kunnen kopen in Zweden, dat geeft ook zo'n leuke herinnering als je later naar je deken kijkt!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!