donderdag 21 september 2023

CAL mini cactus deel 5

Vandaag nog twee varianten voor jullie, en nog een kleine verrassing als toegift aan het eind. Dit is dus het laatste deel van de CAL. Zo leuk, al jullie enthousiaste reacties, zowel hier, als op Facebook als in de email. De patronen blijven staan tot ergens eind oktober...

Voor wie de eerdere delen heeft gemist:

Introductie
Deel 1: het potje
Deel 2: de potgrond


Vetplantje met punten 

6 losse (l), 1 halve vaste (hv) in 3e steek, 1 vaste (v) in de volgende, 1 stokje (st) in volgende, 1 dubbelstokje (dst) in laatste, herhaal deze serie 9x voor 9 puntjes.

Hecht af en rol op, naai vast en daarna op de potgrond, hier kun je de blaadjes nog wat verdelen.


Tijd voor een andere variant:

Schijfcactus

1: 5 l, 1 v in de 2e steek vanaf de naald, 2 v, 3v in de laatste steek, ga door langs de andere kant van de lossen, 3 v, 3 v in de laatste steek.

2: 4 v, (2 v in volgende)2x, herhaal vanaf begin

3: 5 v, (2 v in volgende)2x, 6 v,  (2 v in volgende)2x, 1 v

4: 6 v, (2 v in volgende)2x, 8 v,  (2 v in volgende)2x, 2 v

5-8: v in elke v

9: 8 v, 2 vasten samen haken (vsh), 2 vsh, 7 v, 2 vsh, 2vsh, 

10: 7 v, 2 vsh, 2 vsh, 6v, 2 vsh, 2vsh

11: 5 v, 2 vsh, 2 vsh, 4 v, 2 vsh, 2vsh, 1 hv in volgende.

Vouw de cactus dubbel op de lijn van meerderingen - minderingen. 

De kleine schijf maak je op dezelfde manier, maar dan kleiner:

1: 3 l,  1 v in de 2e steek vanaf de naald, 3 v in de laatste steek, ga door langs de andere kant van de lossen, 1 v, 3 v in de laatste steek.

2:  2 v, (2 v in volgende)2x, herhaal vanaf begin

2-3: v in elke steek

4: 2 v, 2 vsh, 2 vsh, 1v, 2 vsh, 2 vsh, 1 hv in volgende st.

Uiteraard kun je hier ook variëren met hoeveel kleine schijfjes je maakt en waar je ze vast zet.


Nu nadert de herfst, en volgens mij kun je de dikke cactus (eventueel een paar extra toeren) ook prima in het oranje haken als pompoen, ik haakte het bloempotje in het bruin, zonder potgrond. Het steeltje deed ik als volgt: haak 4 lossen, sla 1 over en haak halve vasten terug. Haak dan 3 lossen, en 12 stokjes in de onderste steek. Eindig met een halve vaste in de bovenste losse van die 3. Naai het steeltje vast op de pompoen en de pompoen in de pot, die je wel eerst vult met vulwol. 


Zo, nu komt dan toch dit CAL-avontuur ten einde. Wat een feestje was dit, dank jullie wel! Ik geniet van jullie reacties. 
Miriam van Borduurblog deelt haar vorderingen HIER. Mijn zus is ook begonnen met cactusjes haken. En zelfs in het verre Amerika worden ze gehaakt, ik kreeg deze foto van Cathy uit Minnesota:


Wil je niks missen in het geval dat ik ineens weer zo'n actie verzin, meld je dan aan als volger van dit blog, of volg mijn pagina op Facebook. (Mijn persoonlijke facebookpagina houd ik meer voor het houden van contact met bekenden, dus wees niet verbaasd als ik je vriendschapsverzoek niet accepteer.) Ik ben ook te vinden op Instagram, grappig genoeg heb ik daar vooral Zweedse volgers (ik woon in Zweden), dus daar schrijf ik het meest in het Zweeds. 



7 opmerkingen:

  1. Leuke serie heb je gemaakt en de pompoen is ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor al de geweldige patroontjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor deze CAL! Een tweede exemplaar is al klaar, de derde is in de maak. Binnenkort zal ik ze laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze schijfcactus is ook weer een leuke variatie. De pompoen is een mooie variatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch een beetje ander bloemetje gemaakt, zie https://borduurblog.blogspot.com/2023/09/cal-cactus-4.html . Je mag het zeker gebruiken in je patroon als je dat wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, ik heb de afgelopen 2 weken je mini-plantjes gehaakt. Wat zijn ze leuk en heerlijk verslavend om te maken!
    Morgen komt er bij mij een blogbericht over online...
    Bedankt voor al die leuke patroontjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk corina cactussen en ze prikken niet.Tr

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!