zaterdag 18 mei 2019

Fotoblogje


Vinden jullie het nog leuk, de fotoblogjes? Ik hoop het maar, hier heb ik er weer een. Ik begin even bij vorige week vrijdag, toen had dochterlief haar eerste week op de förskola erop zitten (intussen dus al haar tweede week, en het gaat super goed) en ben ik met haar naar een natuurgebied geweest hier ongeveer een half uur vandaan met de auto (Draven). De rit er heen was al mooi.


In dit moerassige gebied komen heel veel vogels, vandaar ook de uitkijktoren. Er waren erg veel meeuwen, al dan niet met zwarte koppies. Maar ook cirkelden kraanvogels rond en naast het watergebiedje hoorden en zagen we verschillende weidevogels.







Je ziet het, eenmaal terug van onze wandeling hadden we net genoeg tijd voor een sapje en een koek op het picknickbankje, al snel begon het flink te regenen. We hadden erg genoten van ons 'uitje'.


Dochter plukt graag bloemetjes in de tuin, en ons grasveld is meer een weide dan een gazonnetje, dus daar komt ook van alles tevoorschijn, incluis heel veel viooltjes, die dochter graag wilde plukken voor papa met de grasmaaier langskwam.



Het meer de Tyngel aan de andere kant van het dorp.


Keren we terug naar de tuin, tot mijn grote verrassing vond ik toch nog wat bloesem in de tuin, eerst alleen een overhangende tak van de buren, maar veel van die jonge opgeschoten boompjes bleken bloesem te krijgen en een paar staan er ook aan onze kant van het hekje. Wilde appels? We zullen zien of er ook wat aan komt en zo ja, of dat dan ook eetbaar / lekker is.


In m'n broeibakje gaat het super. Heb deze week al heel veel sla en radijsjes op, en eindelijk verse peterselie en zo... erg blij mee.



Het is wel maar goed dat ze nog onder glas zitten, begin deze week hadden we nog een paar koude nachtjes met vorst. Nu is het veel warmer, en ook overdag wordt het warmer.



Het rondje bos, waar alles langzaam maar zeker groen kleurt. Van tevoren had ik vooral gehoord over hoe kort het voorjaar hier was, misschien is dat in het noorden zo, maar hier vinden wij het juist opvallend lang. De sneeuwklokjes waren maar een paar weken later dan in Nederland, maar de bomen zitten nog steeds niet helemaal vol in het blad.


Veel bosbessenstruikjes in het bos, en zelfs een paar aan de rand van onze tuin, dat wordt smullen...



De dieren laten zich ook vaker zien, grote hazen en reeën zien we bijna dagelijks. Vorige week vrijdag nog een eland ook net buiten het dorp langs de weg.



Gaaf he, zo'n foto kunnen maken vanuit mijn eigen tuin!


In Zweden zijn boeren verplicht de koeien minimaal 3 maanden voor een aantal uren per dag naar buiten te doen, o.a. Arla geeft een bonus als boeren hun koeien nog langer naar buiten doen. Dus nu zie je overal de weilanden zich vullen met roodbonte en deze 'blonde' koeien en af en toe een paar zwartbonte, of ruigharige met grote horens. Deze zes lopen nu, sinds vrijdag, in het veld tegenover ons huis, best gezellig.

M'n zaailingen gaan goed, en gelukkig blijven de nachtjes warm voorlopig, dus ik kan ze gaan planten in de tuin, heb ze afgelopen week afgehard en ze doen het nu goed. Voor we voor 2 weken naar Nederland gaan, moeten ze er wel in zitten, hopelijk kunnen ze dan even zonder mijn zorg.


9 opmerkingen:

  1. Is dat genieten, al die mooie foto's! Leuk die dieren zo dicht bij jullie huis...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geniet erg van de vele foto's van je omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's, echt genieten van je natuur-foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geniet altijd van je foto's en blog, Corina! Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van zo'n mooi land krijg je toch nooit genoeg? Wat ik me wel eens afvraag; heb je nu het gevoel een totaal ander leven te hebben als in Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke vraag Elizabeth, misschien wordt het tijd voor een echt emigratie-update blogje om die vraag te beantwoorden
      ;-)

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige natuur. En zoveel dieren. Ik vroeg mij wel af of die dieren niet zitten te wachten tot jij straks in Nederland bent om dan zich te goed te doen aan jouw moestuin.
    Fijne week.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb er nog geen genoeg van hoor ;)
    Mooie foto's van hoe je daar woont, ik geniet graag mee. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd leuk om zulke mooie foto's te zien.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!