maandag 19 februari 2018

Brugs haakwerk


Een tijdje terug kwam ik in aanraking met Brugs haakwerk, afgekeken van de bandkanten uit Brugge (België). De gehaakte versie bestaat uit een gehaakt bandje, soms al tijdens het haken aan elkaar gezet, soms ook later door andere elementen.


Ik begon met de simpelste uit het boek van Durable katoen uit 1986, een onderzetter. Bij de eerste wat het garen nog wat te grof, en de haaknaald ook, ik was even vergeten dat ik vrij los haak. De tweede heeft dan ook een beter formaat voor onder een glas drinken. Door de twee kleuren, zie je ook hoe het kantje in elkaar zit.


Ik kreeg ook wel zin in het grotere kantje, waarvoor ik 2 kleuren gebruikte en haaknaald 1,0. Het was echt leuk om te doen, en grappig was ook dat het groene bandje alleen heel flodderig was en bij elke erin gehaakte ster steviger werd. Het heeft al iets lente-achtigs.


Dit was weer een leuk uitstapje, en ik heb nog een patroon uit de Anna van een paar jaar terug liggen, met een variatie van deze techniek, dus wie weet komt dit nog wel een keer voorbij.

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk, had er nog nooit van gehoord! Wel van Brugs kant. Echt een bijzonder techniek en ook echt wat voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wauw, dat ziet er gaaf uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor, ziet er leuk uit, eigenlijk zonde om je glas op te zetten. Zou dat kunnen, in een ring maken?
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!