dinsdag 30 mei 2017

Dinsdag poppendag


Weer eens op speurtocht op zolder geweest, en daar vond ik o.a. deze dames. Ik was als kind al niet zo'n fan van de echte Barbies, maar wel van Fleur. Deze poppen met spulletjes zijn gemaakt tot 1988, en wat mij aansprak was dat de kleuren natuurlijker waren, ook van meubeltjes en zo. Barbie had toen letterlijk alles roze. De dame links op de foto (ik ben vergeten hoe ik haar noemde, het leek op Anneke, maar dat was het niet) was de eerste, met stijl haar in een staart en het kindje hoorde bij een andere pop die ik aan een vriendinnetje heb gegeven. De dame rechts was dierenarts, en noemde ik Flora. Ik heb er heel veel mee gespeeld, avonturen verzonnen, en kleertjes voor gemaakt. Dit was veel en veel leuker dan babypoppen voor mij (toen en nog steeds wel). Van deze drie bleek echter dat hun haar was vergaan, de linker twee zijn gelijk in de kliko belandt, de rechter bleek nog wel een heel goed lijf te hebben, dus heb ik haar voorzien van een ander hoofd (van een gekregen pop met een lelijk lijf, maar nog wel een acceptabel hoofd met dezelfde haarkleur). Uiteraard heb ik ook de kleertjes bewaard.

Ik heb trouwens van de poppen die mochten/konden blijven geen foto's gemaakt - nou ja dát kan tenminste nog. Ik vond trouwens deze site waar alle Fleur poppen op staan en ik mijn eigen poppen tussen kon herkennen, grappig! (LINK)


En toen vond ik deze... ik noemde haar Ella, en dit popje kon ook de ellebogen en knieën haaks buigen. Op een schoolreisje vond ik een paardje met veulentjes, precies de goede maat, en te paard (en ook wel zonder) beleefde Ella de meest fantasierijke avonturen. Ze had ooit een heel chique jurk aan, maar bij mij droeg ze die weinig.


Helaas bleek dat ze erg bleekjes was geworden, een arm miste en haar onderlijf met plakband aan elkaar hing, dat intussen ook vergaan was en niet meer plakte... dus helaas eindigde zij ook in de kliko. Wel heb ik haar kleertjes bewaard. Misschien komt er nog eens een popje voor dl die ze past.


Mijn zusje herinnert zich vooral dat ik veel voor de poppen maakte en niet zoveel speelde, deels klopt dat denk ik ook wel omdat ik zo snel dingen verzon dat ik niet alles wat ik bedacht uitspeelde, en ik vond het idd erg leuk om dingetjes te maken. Maar ik heb er toch ook wel heel veel mee gespeeld in mijn beleving. Maar hier zie je wat van de kleertjes die ik maakte toen ik zo'n jaar of 10-15 was. Bij de meeste laat de afwerking wel te wensen over, ik was ook wel van het snelle resultaat, maar wel grappig dat het er nog is.


Uit de doos kwam ook nog wat kleertjes die mijn moeder toen maakte, ik weet niet meer of zij of ikzelf de kleuren en de modellen heb gekozen. Het bloes aan de linkerkant was voor de man (een nep-Ken).

Nu mijn dochter het ook leuk vindt (ze is bijna 3), kan het best zijn dat er vaker Fleurs of andere poppen langs gaan komen...

Voor meer poppennieuws kijk bij:


6 opmerkingen:

  1. Oude tijden herleefden net even. Ook ik had Fleur en spulletjesspulletje van haar. Ik heb er uren mee gespeeld. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor, en mooi dat je het nu op de foto hebt vastgelegd en in je online archief veilig hebt gesteld! Ik kreeg pas ook weer barbiekleertjes van m'n zusje, met o.a. dingen die ik vroeger gemaakt heb. Komt vast ook nog een blogje over :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful doll clothes very fun to see ❤️🌹❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor en knap op zo'n jonge leeftijd!
    Fijn dat zoveel nog bewaard is gebleven. Ik heb geen Fleur gehad, maar een Barbie en Skipper geen Ken, jongenspoppen vond mijn moeder niets ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat voor verrassingen haal jij steeds van zolder?
    Dit is echt heel leuk, dat je het nog allemaal hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zeg, al die herinneringen! Lijkt me moeilijk om weg te gooien. Gelukkig hebben we de foto's nu.
    Groetjes, Jannei

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!