vrijdag 14 oktober 2011

Goji-bes of boksdoorn


Wat een geweldig weer hebben we nu. Al keek het dan vanmorgen wel even gek, dat het schuurdak wit gevroren was! Goed weer voor de tuin. En voor deze bessen. Het zijn goji-bessen, ook wel boksdoorn genoemd. Het schijnt familie van de aardappel en tomaat te zijn. Ik heb ze al wel een paar jaar, maar dit jaar voor het eerst zitten er bessen aan.




Ze bloeien met deze bescheiden paarse bloemetjes. Ook nu bloeien ze nog. Ik wist alleen niet van tevoren dat de planten zulke enorm lange ranken kregen. Ze staan daardoor ook op een heel verkeerde plek. Ik ga ze dus maar flink terugknippen, en kijken of ik er een beter plekje voor heb. 




Sommige mensen vinden ze lekker, las ik op internet. Maar daar hoor ik beslist niet bij. Ik vind ze echt niet lekker om zo te eten. Ze smaken meer hartig dan zoet. In Nederland koop je de bessen doorgaans gedroogd, geen idee of dat beter smaakt. Ze schijnen super gezond te zijn, met veel antioxidanten. Vorige week kookte ik ze met andere vruchten, bramen en de laatste aardbeien. Ook heb ik ze met een stoofpotje meegekookt. Dat smaakte allebei prima. Wat ik met dit schaaltje vol ga doen, weet ik nog niet.


En tuinieren doe je nooit in je eentje... 



3 opmerkingen:

  1. Een aparte bes, nooit van gehoord.
    Misschien kun je op het net wel recepten vinden, om er iets van te maken.
    Succes, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nooit van gehoord deze bes. maar ze zien er wel lekker uit.
    Ik zag vanmorgen ook een dun ijslaagje op het schuurdak, vorst aan de grond op het schuurdak ???? het koelt savonds best wel snel af, maar heerlijk deze zonnige dagen dat is echt genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi hoi, leuk dat je me bent gaan volgen!!
    Zie hier in je header een frivolité werkje liggen, bovenop dat mooit geviltte lapje in dezelfde tinten...prachtig.
    En zie ook dat je een apparte afdeling frivolité blogs hebt aangemaakt, ik wist niet dat het nog/weer zo in was!!
    Heb het vroeger ook nog gedaan, leuk werkje, ben zelfs afgelopen week de spoeltjes nog tegen gekomen bij het opnieuw inruimen van mijn museum..

    Vilten, vind ik zo mooi, wil het ook nog eens leren, maar het blijft bij willen denk ik, de tijd speelt me parten, moet het al verdelen tussen 30 uur per week werken-huishouden-tuinieren (grote tuin)- naaaien en lingerie maken, dus al die andere hobby's die ik ooit gedaan heb,staan op een laag pitje, laat staan dat er iets nieuws bij kan :(

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!