maandag 30 mei 2011

Ruchessjaaltje breien (breien met bandjesgaren)


Regelmatig word me gevraagd of ik uit wil leggen hoe je die ruchessjaaltjes maakt. Het lijkt heel ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Ik brei ze met sokkennaaldjes, die zijn wat korter. Het kan natuurlijk ook met lange naalden, maar je breit slechts 3 steken, en dus moet je dan heel vaak de naalden draaien en dat gaat met die korte sneller dan met lange. Je hebt dus nodig: een bol bandjesgaren en een setje breinaalden, ik pak meestal ongeveer dikte 3.




Het opzetten is heel simpel, je prikt je naald door het bandje. De eerste steek zet ik vaak wat dieper, dan valt het begin van je garen mooi onder de volgende laag.




Het enige waar je op moet letten is de krulrichting van je draad en of er een boven- en onderkant aan zit of niet. Dit garen van de Lidl heeft dat niet. Bij ander garen moet je soms je beslissing of je van de buitenkant van de bol breidt of vanuit het midden van de bol laten afhangen van hoe het garen opgedraaid zit. Gek genoeg kan dat bij bollen van hetzelfde merk toch verschillend uitpakken!


Hier staan de drie steken op in de goede richting:




Voor een smal zomersjaaltje zijn drie steken voldoende. Bij drie steken heb je bij de meeste bollen ook voldoende lengte uiteindelijk om 'm een keer om je nek te kunnen slaan.


Goed, dan gaan we insteken, net als bij gewoon breien:




Waar het dan anders wordt, is bij het omslaan van je draad. Normaal sla je natuurlijk je hele draad om je naald, maar dat gaan we nu niet doen.




Je slaat een stukje band over en prikt 'm dan aan je naald.




Je gaat net zo verder als bij gewoon breien, dus je haalt je naald met je nieuwe steek onder de andere door, laat je opzet steek dan van de linker naald glijden, en je eerste steek is gemaakt:




Maak net zo de andere twee steken. Sla wel steeds een stukje band over, hoeveel je overslaat bepaald hoe 'hard' je sjaaltje ruches vormt. Doe je het te strak, dan wordt ie bijna recht. Hier zie je de eerste naald van bovenaf:




Maak steeds het bandje wat rechter tussen je vingers van je rechterhand. Zorg dat het bandje niet draait.


Bij de volgende naald ga je gewoon de bocht om met je garen:




En zo ga je door tot je garen op is of tot je de gewenste lengte hebt bereikt. Steek niet te diep. Het lijkt even klungelen in het begin, maar het zal steeds gemakkelijker gaan. Afkanten zoals bij gewoon breien is natuurlijk wat lastig, je kunt ook de laatste drie steken met naald en draad vastzetten. Neem dan ook het puntje mee, zodat die aan het uiteinde ook netjes onder de op een na laatste ronding valt.


Mocht je wel zo'n sjaaltje willen, maar geen zin hebben in zelf breien, ik heb er nog in de webwinkel!


veel succes!

16 opmerkingen:

  1. Zo maak ik ze ook :-) Fijne Week Groejtes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je dit berichtje plaatst, omdat ik er nu weer aan denk dat ik nog zo'n bol achterin de kast heb liggen...
    Da's een mooi werkje voor een lange zomeravond buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de werkbeschrijving, het kan nog wel eens van pas komen. Heb ik wel eerst een bol bandjesgaren nodig, maar dat komt wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel, vind het erg leuk om te kijken.
    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om deze sjaals te maken en zo eenvoudig met zo'n prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk resultaat. Heel leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat onzettend leuk om zo'n sjaal te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoeveel steken moeten er opgezet worden?
    Ik snap het begin niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb gister op de markt een bol ariane pompoen gekocht:gisteravond de hele avond geprobeerd te beginnen aan een ruchessjaal.Ondanks tip op wikkel.Ik begrijp er helemaal niets van. Heb vroeger heel veel gebreid,maar voel me nu een enorme dummy.help!
    bvd. Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi even een reactie op het eerdere berichtje
    het is heel simpel om een sjaaltje te breien met ponpom wol aan de bovenkant van de wol zitten gaatjes zet daarmee 7 a 8 steken op en brei gewoon recht elke nld
    zo krijg je een heel leuk sjaaltje ik heb er al een aantal gebreid
    groetjes carla

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi marijke
    op het internet staan ook filmpjes hoe je zo n sjaaltje kunt breien
    je moet wel de wol uittrekken om de eerste steken op te zetten
    ik zet altijd 6 a 8 st op
    het is maar net hoe je hem wil breien en hoe lang
    minder st is langer sjaaltje

    niks te danken carla

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waar kun je deze garen kopen. Je kan ze niet makkelijk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dit berichtje is van 2011, toen vond je ze nog overal, Aldi, Lidl, en alle garenwinkels natuurlijk. Nu zie je het niet zoveel meer, inderdaad, en ik woon niet meer in Nederland, dus ik heb er ook niet zo'n zicht op waar ze ze nog zouden kunnen hebben. Ik heb nog even rondgekeken bij de mij nog bekende websites, maar daar zie ik het inderdaad niet meer.

      Verwijderen
  13. Wie weet waar je gren voor een ruchesjaal voor de zomer kunt kopen? Luchtige soort zijdezacht garen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al een aantal jaren weg uit Nederland, dus ik heb niet zo'n zicht op wat er waar te koop is tegenwoordig, toen hadden ze het ook bij de Lidl, probeer het bij je plaatselijke wolwinkel.

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!