vrijdag 28 januari 2011

KAL: Patroon van blok 2


Je kunt de blokken gelijk achter elkaar breien. Brei dan eerst 8 naalden gewoon recht (ribbelsteek) over alle 45 steken. Let op als je kleuren wisselt dat je dat doet aan de goede kant van je werk.


Brei dan 4 naalden in gerstekorrel (1 steek recht, 1 steek averecht). Brei de volgende naald in gerstekorrel tot de laatste 5 steken. Maak een nieuwe steek door een lusje om je rechternaald te leggen (precies andersom dan je een omslag zou doen). Dan heb je dus 46 steken.


Dan gaat het patroon van start.


Naald 1: (Goede kant) 5 steken gerstekorrel, *1 recht, 1 averecht, 1 recht, 2 averecht, herhaal vanaf *, 1 recht, 5 gerstekorrel


Naald 2: (verkeerde kant) 5 gerstekorrel, 1 averecht, *2 recht, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht, herhaal tot de laatste 5 steken, 5 gerstekorrel


Naald 3: 5 gerstekorrel, alle steken recht breien tot de laatste 5, 5 gerstekorrel


Naald 4: 5 gerstekorrel, 1 averecht, *1 recht, 1 averecht, 2 recht, 1 averecht, herhaal vanaf * tot de laatste 5 steken, 5 gerstekorrel


Naald 5: 5 gerstekorrel, *1 recht, 2 averecht, 1 recht, 1 averecht, herhaal vanaf * tot laatste 6 steken, 1 recht, 5 gerstekorrel.


Naald 6: 5 gerstekorrel, alle steken averecht tot laatste 5, 5 gerstekorrel.


Herhaal deze 6 naalden tot de gewenste lengte is bereikt. Voor het blok voor de deken heb ik ze 10 keer herhaald. (In het patroon staat 9,25 inch, maar mijn meetlatje ging niet eens zover, dus het was ongeveer gokken. Het vorige patroon had ik 6 keer herhaald, en kwam daarmee op 60 naalden, en dit blok ook weer, dus dat leek me aardig te kloppen. Blok drie staat wel in aantal naalden, maar ik heb nog niet uitgerekend waar ik dan op uit kom.)


Brei de volgende naald in gerstekorrel tot 6 steken voor het eind 2 steken samenbreien, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 recht.
Brei dan nog 4 naalden in gerstekorrel.
En evt. 8 naalden recht als overgang naar het volgende blok.


Dit patroontje ken je snel uit je hoofd en breit makkelijk weg. Veel plezier! Mocht je er problemen mee hebben, laat het me weten en natuurlijk zou ik het leuk vinden het resultaat te zien als je deze beschrijving gaat gebruiken!



2 opmerkingen:

  1. Hoi Corina,
    Volgens mij zit er een heeeeeeeeel klein foutje in deze zin:
    Brei de volgende naald in gerstekorrel tot 6 steken voor het eind 2 steken samenbreien, 1 recht, 1 averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 recht.
    Brei dan nog 4 naalden in gerstekorrel.

    Moet de 1e rechte na het 2 steken samenbreien er niet uit. Zoals het nu beschreven staat heb j 7 steken nodig op het eind?? Of lees ik het verkeerd?
    Groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, ja klopt, Gera, ik heb het aangepast!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!