maandag 24 januari 2011

KAL: Nog even het eerste blok


Via de mail kreeg ik de vraag dit patroon te vertalen in het Nederlands. Het origineel is van Mary Ellen Langieri (Summit Yarn Studio) en vind je hier. Maar die vertaling via de mail, kan ik net zo goed even delen met jullie, voor het geval daar meer mensen benieuwd naar zijn:



Het patroon gaat uit van 45 steken, breit eerst 5 naalden gerstekorrel en gaat verder met het met aan elke kant 5 steken gerstekorrel (die ik hier in de beschrijving weg laat), dus eigenlijk over 35 steken. 

Naald 1: *1 averecht, omslag, 1 recht, 1 averecht, (1 steek afhalen, 1 steek recht breien, afgehaalde steek over de net gebreide steek halen), 3 steken recht. Herhaal vanaf *, sluit af met 1 averecht, omslag, 1 recht, 1 averecht


Naald 2 1 recht, 2 averecht, omslag, 1 recht, *2 averecht, (en dan komt even iets lastigs, de volgende twee steken moet je averecht samenbreien, maar dan ook nog via de achterkant insteken, op het blog waar het patroon vandaan komt, staan foto's) 1 recht, 2 averecht, omslag, 1 recht, herhaal vanaf *

Naald 3 *1 averecht, omslag, 3 recht, 1 averecht, (1 st. afhalen, 1 recht breien, afgehaalde steek over halen), 1 recht, herhaal vanaf * eindig met 1 averecht, omslag, 3 recht, 1 averecht

Naald 4 1 recht, 4 averecht, omslag, 1 recht, *2 achterstevoren averecht samen breien (als in nld. 2) 1 recht, 4 averecht, omslag, 1 recht, herhaal vanaf *

Naald 5: *1 averecht, 5 recht, 1 averecht, 1 recht, herhaal vanaf * en eindig met 1 averecht, 5 recht, 1 averecht

Naald 6: 1 recht, 3 averecht, 2 achterstevoren averecht samen breien, 1 recht, *1 averecht, omslag, 1 recht, 3 averecht, 2 achterstevoren averecht samenbreien, 1 recht, herhaal vanaf *

Naald 7: *1 averecht, (1 afhalen, 1 recht, afgehaalde steek overhalen), 2 recht, 1 averecht, omslag, 2 recht, herhaal vanaf * en eindig met 1 averecht, (1 afhalen, 1 recht, afgehaalde steek over de rechte steek halen), 2 recht, 1 averecht

Naald 8: 1 recht, 1 averecht, 2 achterstevoren samenbreien, 1 recht, *3 averecht, omslag, 1 recht, 1 averecht, 2 achterstevoren samen breien, 1 recht, herhaal vanaf *

Naald 9: * 1 averecht, (1 afhalen, 1 recht breien, afgehaalde steek over halen), 1 averecht, omslag, 4 recht, herhaal vanaf * en eindig met 1 averecht, (1 afhalen, 1 recht, afgehaalde overhalen), 1 averecht

Naald 10: 1 recht, 1 averecht, 1 recht, *5 averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 recht, herhaal vanaf *

Mocht je het gaan proberen en iets ontdekken wat niet duidelijk is of niet klopt, laat het me weten! Veel succes en plezier bij het breien!

13 opmerkingen:

  1. Hé dat is handig. Mijn wol is nog niet binnen maar ik heb al wel de nederlandstalige werkbeschrijving :)

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Miriam! Hoping your wool arrives soon! Take care.
    Sincerely, Mary Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thankyou for the translate widget! Mary Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen, wat een geweldige deken. Welk garen is er gebruikt voor de Arsenic & Old Lace Afghan en welke pennen. Groetjes marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk ook maar even bij de andere berichtjes op de pagina Arsenic & Old Lace, naalden 5 heb ik gebruikt en een acrylgaren die net wat dunner is.

      Verwijderen
  5. Hoi Corina,

    Ik ben net begonnen aan blok 1. Na de 1ste 5 naalen gerstekorrel heb ik naald 1 van het patroon gedaan. Ik heb nu echter 46 steken over. Klopt dat wel???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat weet ik niet meer Marja, het is intussen enige tijd geleden dat ik dit blok breide, maar het zou best kunnen hoor, dat het klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag ben ik ook met de deken begonnen want hij is prachtig!
    Het wordt een babydeken en ik heb nog tot en met januari de tijd. Hopelijk gaat het lukken! Heel erg bedankt voor het plaatsen en vertalen van dit patroon.
    Groeten
    van
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige deken wil hem ook heel erg graag maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corina, kun je aangeven hoeveel wol/garen je hebt gebruikt voor deze deken?
    Jose

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jose, dat weet ik niet meer. Ook omdat ik gekregen merkloze strengen garen heb gebruikt, die ook niet allemaal even dik waren. Ik geloof dat ik de deken wel eens heb gewogen, misschien staat het bij een later berichtje over deze deken, die vind je als het label KAL aanklikt onder het berichtje.

      Verwijderen
  10. Hallo, ik heb vroeger veel gebreidt, maar de laatste tijd eigenlijk alleen gehaakt. Nu is mijn vraag, gebruik je een kantsteek?

    Groetjes Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aafke, nee, ik gebruikte geen kantsteek. Groetjes, Corina

      Verwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!