vrijdag 18 oktober 2013

Steek voor steek


Ook dit boek kwam mij in handen om te testen. Het boek heet, zoals je ziet: Steek voor Steek, en is geschreven voor kinderen vanaf 7 jaar (volgens de achterkant). Hiermee leert een kind naaien met de hand. Hij lijkt zo enorm dik, maar kijk:


Links zit een boek (die er ook uit kan), het rechterdeel fungeert als naaidoos, en bevat de materialen (behalve garen) wat je nodig hebt om de kat van de voorkant te maken. Het vilt is synthetisch, maar wel van een goede kwaliteit.


Het boek ziet er leuk uit, en bevat veel kleurrijke tekeningen om de tekst te verduidelijken. Voorin worden de basis technieken uitgelegd, kort en krachtig, te beginnen bij hoe je een draad in de naald doet.


Verder bevat het boek het patroon van de kat, met een aantal variaties, zodat je ook een hond, muis, konijn, en beer kunt maken. En de patronen om deze dieren aan te kleden. Omdat de basis steeds hetzelfde is, kunnen kleertjes en andere accessoires uitgewisseld worden.


Maar ja, hoe test een handwerkster zonder kinderen een boek met technieken die ze zelf al jááren beheerst? Heel simpel - we lenen een kind! Mijn achternichtje was direct bereid me te helpen hierbij, en had deze week herfstvakantie. Dus vanmorgen wat benodigdheden bij elkaar gescharreld en de patronen gekopieerd, en zo konden we aan de slag.


Mijn achternichtje is een slimme meid van 10 jaar, die de instructies met plaatjes goed kon volgen. Ik heb steeds haar laten lezen en kijken wat er moest gebeuren en zo stap voor stap gevolgd. Ze was erg enthousiast over de verschillende dieren en bijbehorende kleding, maar had hier en daar wel wat hulp nodig om te vinden waar dan weer stond hoe een bepaalde steek gemaakt moest worden.


Ik heb ook wel meegeholpen, anders vond ze het wel erg lang duren allemaal. We zaten heel gezellig kletsend samen onze steekjes te zetten. Het keren vond ze lastig, dat heb ik gedaan, het vullen ging haar heel goed af. En toen ze had meegekeken hoe ik de armpjes dicht naaide, maakte zij zelf het lijf dicht.


Daarna vond ze het wel even genoeg geweest, en had geen zin meer om aan de kleertjes te beginnen. Maar ze was wel trots op het eindresultaat. Hij ligt hier op een van de bladzijden, die uit 3 gedeelten bestaan, zodat je zelf samen kunt stellen wat je wilt maken.


Na even gespeeld te hebben, maakte ze zelf een eenvoudig rokje van vilt, dat ik vergeten ben op de foto te zetten. Eindoordeel: het is een leuk boek, leuke patronen en variaties. Maar wel voor rustige/geduldige kinderen, en een begeleider met enige vaardigheid erbij is wel handig. Voor jonge kinderen zou ik aanbevelen om de gewenste knuffel zelf te maken, en de kleertjes en andere accessoires kan het kind dan lekker zelf doen.


Zelf vond ik het in elk geval leuk om zo (samen) te doen, en wie weet maak ik ooit nog wel eens zo'n beest, met kleertjes voor in de speeldgoedlade (voor als er kinderen komen spelen).

Het boek is onder andere te koop bij Kleurrijk Vilt.

5 opmerkingen:

  1. Leuk boekje en ook leuk om te zien hoe je het hebt getest samen met je nichtje, Het mooie vind ik wel dat er materiaal bij het boekje zit, zodat je direct kunt beginnen.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Dat is een topcadeautje voor meiden die graag iets met de handen willen doen. En jij hebt een hele leuke dag gehad, denk ik...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een leuk boekje. Samen maken is ook wel zo gezellig. Mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. recept voor een leuke middag: men teste een boek en lene een kind. Toppie! Mooi resultaat en het hoeft toch ook niet allemaal in 1 middag klaar? Volgens mij is dit niet alleen voor kinderen een leuk cadeau maar ook voor volwassenen die willen leren naaien met de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede test, een prima aanbeveling voor dit boek, het resultaat is heel goed geslaagd en je geeft precies aan waar een kind op stuit. De schrijver/uitgever kan blij zijn met je testresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!