dinsdag 29 augustus 2023

Pop Mika


De pop van augustus is deze. Dochter wilde ineens weer een pop, en was heel betrokken bij het maakproces. Dus toch nog maar een keertje een pop voor haar gemaakt. Het patroon komt uit "Het Nieuwe Poppenboek", van Kyoko Yoneyama, niet meer zo heel nieuw, namelijk uit 1979. Waar het me paste heb ik de beschrijving en het patroon gevolgd, de voetjes aangepast, en ook mijn ervaring met Waldorf-poppen gebruikt. De pop werd ongeveer 43 cm en daarmee de grootste pop die ik ooit gemaakt heb. 


Uiteraard was de pop eerder klaar dan de kleertjes, en dus dook dochter in de voorraad poppenkleertjes en vond nog wel wat wat paste. De gehaakte kleertjes, zonder patroon, kwamen later.


Nog een aanpassing die ik deed... een naadje ter hoogte van de knieën, waardoor ze makkelijker haar benen kan buigen.


Mohair wol voor de haartjes, dochter hielp bij het tekenen van de oogjes, mond en wangetjes. 


Een oud, te klein hemdje van dochter werd een nachtponnetje.


Al met al is het originele patroon bijna niet meer te herkennen, zie foto hieronder. Maar wel naar dochters idee en een beetje van mamma... al vrees ik dat ze na een veelbelovende start hetzelfde lot wacht als haar voorgangers...


Nu benieuwd of het in september ook lukt, ik heb wel een boek en wat stof klaarliggen, maar wat het precies gaat worden???

Een lange tijd schreef ik mijn blogjes vooral op de tablet, en daarin kreeg ik het niet helemaal voor elkaar om de lijst met dinsdag poppendag linkjes erbij te plakken. Nu schrijf ik toch maar weer op de laptop, en dan lukt het wel. Nu maar hopen dat ie nog actueel is, laat het me vooral weten als je jouw link erbij wilt hebben, of juist van de lijst af...

5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige pop heb je voor je dochter gemaakt! Heel knap, ook de mooie kleertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je pop is goed geslaagd is inderdaad veel werk vind het heel knap hoor.
    Ben benieuwd wat er een volgende maand ga komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een prachtige pop gemaakt, wat leuk met zo'n mooie garderobe erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een pop maken is veel ‘werk’ maar wel leuk om te doen.
    Ze is leuk geworden, heeft ze ook al een naam? Ze heeft in ieder geval al best veel kleding :) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schaam me diep, haar naam is Mika :)
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!