woensdag 21 juni 2023

Garenwinkel


Een tijdje terug zei iemand al dat die persoon naar Mårdaklev was geweest om brei garen te halen. Nu geloof ik dat ik hier nog niet had verteld over de sinds kort weer opgelaaid interesse voor weven, en voor het werk zou ik met iemand anders naar een winkel voor weefspullen gaan. Het bleek te gaan om hetzelfde pand, waarin Vårtofta Garn (de brei garens) samen werkt met Blomqvist, een van de oudste weefbedrijven van Zweden.


Stellingen vol brei garen... En een heel rek vol voorbeelden. 


De stellingen gaan over naar weefgarens. 




Zelfs het trapgat hangt vol. Dit noemen ze 'gubbaväv', weefsels met plaatjes, die je dus ook heel persoonlijk kan maken. 


Het bord in de hoek nodigt uit om in de kasten te kijken en je te laten inspireren. Blomqvist maakt al vele jaren eigen weefontwerpen en van alle patronen kun je hier het origineel bekijken. 




Dat je ook zelf de prachtigste gordijnen kan weven, had ik nog helemaal niet bedacht. 

Mocht je als handwerkster in de buurt raken, is deze winkel zeker een bezoek waard. 

2 opmerkingen:

  1. Deze blog had ik gemist. Wat een geweldige winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Zweden staat nog wel op ons verlanglijstje en als het zover komt, dan wil ik hier wel naar toe...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!