maandag 12 september 2016

Lei-vijg


Na de laatste twee/drie super zachte winters is m'n vijgenboompje een aardige boom geworden. We hebben er ook lekker wat vijgjes van kunnen oogsten dit seizoen. Maar hij maakt de doorgang veel te smal met z'n prachtige grote bladeren.


Nu kwam ik een tijdje terug een artikeltje in een tuintijdschrift tegen dat je een vijg ook kunt leiden. En dat leek me de juiste oplossing voor onze plek. Ik weet dat het niet de juiste tijd van het jaar is om dit te doen, maar de ergernis van half onder de boom door te moeten duiken naar de brievenbus of het andere deel van de tuin won het.


Bij het tuincentrum keek ik naar 'rekjes' om de boom aan vast te kunnen knopen, maar wat ik vond was het net niet helemaal, en nog te duur naar mijn zin ook. Dus kocht ik twee bosjes tonkinstokken en knoopte zelf een rekje. Samen met manlief werd dit rekje zaterdag aan de muur bevestigd en heb ik de vijg ertegenaan geknoopt.

Toch een heel ander gezicht zo, hè. Uiteraard moeten de bladeren zich nog even zetten naar het daglicht. Hij heeft een lekker warm plekje tegen de zuidwestmuur. En als de winter niet al te streng wordt, komt het wel goed met 'm.

5 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar, met een beetje research en eigen, gezond verstand, kom je tot een prima oplossing. Die vijg gaat lekker verder met groeien en jullie kunnen er weer langs. Smul van je oogst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er strak uit. Zal vast ook een opgeruimd gevoel geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groot gelijk dat jullie dit nu hebben aangepakt!
    Want dat steeds maar bukken wordt je wel zat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou hem ook niet te hoog laten worden. Dan kan je de vijgen makkelijk oogsten. Het kunnen in principe enorme bomen worden. Ik heb ook een lei-vijg die ik plat en laag houd ;) Ik ben dol op vijgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!