maandag 12 september 2022

Klussen en tuin

 

Ook al is het al september, in de tuin is nog van alles te beleven, blij met de vlinderstruiken van m'n zusje die de winter overleefd hebben, ook al gaan ze niet verder dan -15 volgens het boekje en gingen we daar echt wel onder, en ook al vroeg in de tijd onder..., en de teunisbloem die zichzelf uitnodigde maar die ook van harte welkom is.

Binnen heeft het koffieplantje een koffieboontje...

Er valt ook nog steeds te snoepen, bosaardbeitjes en ik heb één aardbeiplant die een doordrager is, dus af en toe nog een aardbei zelfs, of een paar framboosjes of bramen... En nee, die gele bosaardbeitjes heb ik niet te vroeg geplukt, die horen zo. Lekker!


Beetje aan de late kant gezaaid, maar met deze mooie nazomer toch nog plezier ervan.

Ook in de tuin duiken paddenstoelen op.


Eén klus die ik nog af wilde hebben voor de regen was het schilderen van het balkonhek. Niet bepaald een snel klusje, en best lastig om alles goed te raken, maar 31 augustus begon ik...

Je ziet wel verschil hé! 

Ik had al eerder in etappes de roest eraf geborsteld met staalborstels. Dat vonden m'n handen niet echt een leuk karweitje, dus steeds maar een stukje. Nu zit er een laag Hammerite op in elk geval. Een tweede laag moet ook nog, maar dat doe ik wel als we het schilderwerk aan deze kant klaar hebben.

Ik heb eigenlijk nog niet eens een foto gemaakt dat het klaar is, straks maar doen als de mist optrekt.


Het ziet er naar uit dat we voor het eerst appels uit eigen tuin hebben. Hoewel het arme Elstar boompje het zwaar heeft omdat hij ook bij de reeën in de smaak valt, zijn er een paar toefjes in tact gebleven en daar hangen zowaar appels aan. Hopelijk krijgen ze de kans om fatsoenlijk rijp te worden, en kunnen we ze zelf eten, nog even niet voor de reeën/elanden...


Het buurmeisje stond laatst op de stoep met een bos zonnebloemen. Had ze samen met mijn dochter geplukt op hun veldje naast onze tuin. Daar hadden ze in het voorjaar een zak vogelvoer zonnebloemenzaad in de grond gewerkt. De meeste werden niet super hoog, maar de bloemen zijn mooi.



De freesia's die ik van schoonouders kreeg, doen het ook. Zo leuk. Ik heb het wel eens vaker geprobeerd, maar dat werd nooit zoveel. Ik ben benieuwd of ze volgend jaar weer terug komen, of dat dit eenmalig is. We gaan het zien.



Ik ben ook erg blij met dit perkje in de voortuin, helemaal zelf aangelegd, en beetje bij beetje de planten bij elkaar gescharreld. Erg blij met de pluimhortensia, ook die had de eerste jaren problemen met de reeën, maar nu is ie dan toch echt prachtig.


Gisteren liep ik nog een rondje met de camera door de tuin...






Herfstkrokus en herfstanemoon.



Altijd gaaf om te zien dat eerder geplante planten terug komen en het jaar erop ook weer mooi zijn.




Toch fijn dat het huis nu gewoon in beeld kan komen, aan de voorkant. De zijkant moet nog, dat kun je wel zien...


Nu die rode zonnehoed het zo goed doet in de voortuin, mocht er nog eentje mee, een gewone roze van de plaatselijke bloemenwinkel. Samen met een zilverkaars. Niet echt goedkoop, maar te mooi om te laten staan.


En ook de andere vlinderstruik bloeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!