zondag 23 mei 2021

Magische avond en een rondje tuin

Zo magisch kan het hier soms zijn. Extra bijzonder als dat de afsluiter is van een dit-is-niet-mijn-dag-dag. 


Deze foto's zijn van donderdagavond. Wow, hè!

De eerste oogst (behalve de kruiden dan), raapsteeltjes uit eigen tuin (met dank aan schoonmoeder die me het zaad opstuurde). Eindelijk weer een keer 'zomerboerenkool' zoals we dat vroeger thuis noemden, een heerlijk stamppotje van raapstelen, met een speklapje (dat kennen ze hier niet echt, maar ik heb iets gevonden wat aardig in de buurt komt).

Het is vrijdag als ik dit schrijf (ik werk komend weekend, 2x10 uur, dus ik zet maar vast wat blogjes klaar) en we hadden een koude nacht, maar behalve wat donkere vlekken op de bovenste blaadjes van de basilicum lijkt er geen vorstschade te zijn.


Nou vooruit een paar tuinfoto's nog dan. ;-)

Vooralsnog zijn er geen andere vierbeners dan de katten in de moestuin betrapt. Hopelijk doet het hekje z'n werk, daar lijkt het wel op tot nu toe. In dat grijze ding (wat hier al stond) hebben we water, hoeven we niet zo ver naar de moestuin.

Peultjes en kapucijners gingen best goed vorig jaar, dus nu de moestuin groter is, mogen ze elk een eigen bak.

De raapstelen in de bak en radijsjes ernaast


Hier komt sla en andijvie, prei en wortel en links achterin staat een asperge.


Pruimen- en appelbloesem, en achteraan komt een vlier. 


Achterin staan de zwarte bessen, dat was naast frambozen (die hier overal als onkruid groeien) het enige fruit dat aanwezig was, toen we hierheen verhuisden.


Het eerste jaar had ik ook kruiden in de moestuin. Ik was er al snel achter dat dat iets te ver lopen was voor een beetje peterselie, dus maakte ik vorig jaar een kruidenstrook naast het terras. Tegen het huis aan stond al wel bieslook, en daar heb ik ook een salie neergezet. Ik kwam erachter dat ik nog wel meer kruiden wil, maar daar geen plek voor had, en dit was een raar en lastig stukje met grasmaaien, dus dat moest anders.

Nog niet klaar, maar het begin is er. De molen was een onverwacht afscheidscadeautje en heeft nu echt een plek in de tuin gekregen, in plaats van dat hij zomaar ergens op het grasveld stond. Dus als je vindt dat je minder handwerk ziet op het moment, dan weet je wat ik aan het doen ben. Wordt vervolgd...

Fijne Pinksterdagen! (Hier hebben we trouwens geen tweede Pinksterdag meer, die hebben ze een aantal jaren geleden ingeruild voor 6 juni als nationale dag.)

1 opmerking:

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!