woensdag 24 april 2013

Frivolité kroontje - gratis patroon


Overal duiken gehaakte kroontjes op, en ik speelde al een tijdje met de gedachte of ik niet zoiets in frivolité zou kunnen maken. Toen laatst iemand me dat vroeg, begon ik te denken over hoe ik dat aan zou gaan pakken, en toen kwam ik nog iemand tegen die van die gehaakte kroontjes verkocht voor het goede doel:


en intussen is er dit ontstaan!


Ik gebruikte een perlé 5 garen en een naald, maar het kroontje kan natuurlijk ook met een spoeltje gemaakt worden. Het patroon bestaat hoofdzakelijk uit bogen.


Om te kunnen beginnen met een boog, hang je een veiligheidsspeldje of een paperclip aan het begin. Dan heb je gelijk een oogje dat je als picot kunt gebruiken.


(Zo zie je gelijk ook iets van het ontwerpproces van dit kroontje...)

Goed, het patroon (ik beschrijf het vrij uitgebreid, zodat het ook voor beginners goed te doen is):


Afkortingen:
B = boog
- = picot
+ = bevestiging (tussen haakjes staat er achter waaraan)
lj = lock join, ik kan hier geen goede vertaling voor vinden, maar deze verbinding wordt gemaakt met de draad die aan je naald of spoel zit, dus niet met de bol- of bovendraad)


JFK = Josephine knoop, dit is een ring die gemaakt wordt van halve knopen (alleen 1e of 2e helft van de knoop maken dus)
WK = werk keren

De eerste bogen hebben een kleine picot aan het begin, sla daarvoor een klein stukje boldraad over, als je dat aanschuift wordt het een picotje. Kijk voor de verbindingen ook naar de tekening en de foto's.

B - 4 - 4 - 4 WK
B - 4 lj 4 lj 4 lj WK (verbindingen aan vorige boog)
B - 4 lj 4 lj 4 lj WK (verbindingen aan vorige boog)


B - 6 - 7 - 6 lj (aan vorige boog)
B 6 + (aan vorige boog) 6 - 6 - 6 lj (aan 3e boog)
B 6 + (aan vorige boog) 7 - 6 lj (aan begin 3e boog) WK


B 6 lj (vorige boog) 8 lj (picot tussen vorige boog en die daarvoor)
B 6 lj (picot middelste boog)
JFK 12 (dus een ring van 12 halve knopen) + zelfde picot als net
B 6 lj (picot tussen middelste en laatste boog
B 8 lj (onderliggende boog) 6 lj begin vorige rij bogen


Mocht je de bollere variant ook leuk vinden, die wordt op de zelfde manier gemaakt, maar met iets andere aantallen knopen in de bogen, hier is de tekening:


Voel je vrij om het patroontje te maken voor jezelf of voor anderen. Ik zou het heel leuk vinden als je de moeite neemt om een fotootje te sturen, en vragen over het patroon mag je natuurlijk ook altijd mailen, mijn emailadres vind je in mijn profiel. Het ontwerp is natuurlijk van mij, en als je je foto ergens publiceert, verwacht ik dat je er een bronvermelding bij doet.


Veel plezier met dit patroontje!

(finns nu även på svenska: Haga Handarbete)

11 opmerkingen:

  1. Wat is dit mooi en wat geweldig uitgelegd. Bedankt hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, Corina. Dank je wel voor het vrijgeven van dit patroontje.
    Ik ga het zeker maken, en zal een foto-mét op mijn blog plaatsen als het klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, dat eerste kroontje heb ik van de week gekocht voor een goed doel en aangezien ik moet werken op konningendag vond ik het wel leuk.
    Mooie tafelloper ben je aan het maken.

    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat mooi zeg, heel mooi ontworpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank you for sharing your creation. Greetings from Christa in Virginia, USA

    BeantwoordenVerwijderen
  6. pretty crown, thanks for the pattern!!
    ♥Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful pattern! May make some crowns to sell in my Etsy shop? https://www.etsy.com/shop/DramaticLyric?ref=si_shop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can make some to sell, but I expect you to mention my name as designer.

      Verwijderen
  8. Dank je wel voor het delen van het patroontje. Ik heb er gebruik van gemaakt. Het patroon was goed te volgen en duidelijk uitgelegd. Super!
    Zie hier mijn versie van jouw kroontjes: http://steekjebijbeetje.blogspot.nl/2017/04/tis-oranje-t-blijft-oranje.html

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!